Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah
Sekolah melalui peranan guru, berpotensi menjadi agen sosialisasi politik dalam pembentukan perpaduan etnik dalam kalangan pelajar. Guru terutamanya di peringkat sekolah rendah mampu menjadi agen yang berpengaruh dalam memupuk kesedaran pelajar di usia awal mereka tentang kepentingan perpaduan etnik...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75380/1/ICOSH-UKM2018-4.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75380/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.75380 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.753802019-10-07T04:08:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75380/ Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah Yong, Hie Hie Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Sekolah melalui peranan guru, berpotensi menjadi agen sosialisasi politik dalam pembentukan perpaduan etnik dalam kalangan pelajar. Guru terutamanya di peringkat sekolah rendah mampu menjadi agen yang berpengaruh dalam memupuk kesedaran pelajar di usia awal mereka tentang kepentingan perpaduan etnik, khasnya dalam konteks masyarakat pelbagai etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun, proses penyatuan etnik di Malaysia amnya, dan di peringkat sekolah khususnya masih berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan beberapa halangan yang menjadi cabaran kepada sekolah khasnya guru sekolah rendah yang mampu menjejaskan proses pemupukan nilai perpaduan dalam kalangan pelajar. Perbincangan dalam artikel ini merupakan sebahagian daripada kajian PhD yang memfokuskan kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik dalam membentuk perpaduan etnik di sekolah. Data kajian dikumpulkan melalui perbincangan kumpulan berfokus yang melibatkan 16 orang guru Melayu, Cina dan India daripada SekolahKebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah X, Selangor. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga faktor yang berkaitan dengan sistem pentadbiran sekolah yang menjadi cabaran dan halangan kepada sekolah dalam proses pembentukan perpaduan etnik. Pertama, sistem pengasingan guru dalam dua sesi persekolahan; kedua, pengelompokan guru di bilik guru mengikut mata pelajaran; dan ketiga, penumpuan sekolah yang lebih kepada keputusan akademik pelajar berbanding dengan aspek lain. Ketiga-tiga faktor ini berupaya mewujudkan jurang etnik antara sesama guru dan antara guru dengan pelajar di sekolah. Implikasinya, pihak sekolah perlu memberi perhatian kepada terhadap isu dan kesedaran kepada semua warga sekolah tentang kepentingan perpaduan etnik untuk melahirkan budaya sekolah yang bersemangat perpaduan tinggi. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75380/1/ICOSH-UKM2018-4.pdf Yong, Hie Hie and Ku Samsu, Ku Hasnita and Adnan, Zatul Himmah (2018) Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah. In: 7th International Conference on Social Sciences and Humanities (ICOSH-UKM 2018), 12-15 Nov. 2018, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia. (pp. 401-415). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Sekolah melalui peranan guru, berpotensi menjadi agen sosialisasi politik dalam pembentukan perpaduan etnik dalam kalangan pelajar. Guru terutamanya di peringkat sekolah rendah mampu menjadi agen yang berpengaruh dalam memupuk kesedaran pelajar di usia awal mereka tentang kepentingan perpaduan etnik, khasnya dalam konteks masyarakat pelbagai etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun, proses penyatuan etnik di Malaysia amnya, dan di peringkat sekolah khususnya masih berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan beberapa halangan yang menjadi cabaran kepada sekolah khasnya guru sekolah rendah yang mampu menjejaskan proses pemupukan nilai perpaduan dalam kalangan pelajar. Perbincangan dalam artikel ini merupakan sebahagian daripada kajian PhD yang memfokuskan kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik dalam membentuk perpaduan etnik di sekolah. Data kajian dikumpulkan melalui perbincangan kumpulan berfokus yang melibatkan 16 orang guru Melayu, Cina dan India daripada SekolahKebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah X, Selangor. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga faktor yang berkaitan dengan sistem pentadbiran sekolah yang menjadi cabaran dan halangan kepada sekolah dalam proses pembentukan perpaduan etnik. Pertama, sistem pengasingan guru dalam dua sesi persekolahan; kedua, pengelompokan guru di bilik guru mengikut mata pelajaran; dan ketiga, penumpuan sekolah yang lebih kepada keputusan akademik pelajar berbanding dengan aspek lain. Ketiga-tiga faktor ini berupaya mewujudkan jurang etnik antara sesama guru dan antara guru dengan pelajar di sekolah. Implikasinya, pihak sekolah perlu memberi perhatian kepada terhadap isu dan kesedaran kepada semua warga sekolah tentang kepentingan perpaduan etnik untuk melahirkan budaya sekolah yang bersemangat perpaduan tinggi. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yong, Hie Hie Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah |
spellingShingle |
Yong, Hie Hie Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
author_facet |
Yong, Hie Hie Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah |
author_sort |
Yong, Hie Hie |
title |
Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
title_short |
Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
title_full |
Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
title_fullStr |
Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
title_full_unstemmed |
Peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
title_sort |
peranan guru sebagai agen perpaduan etnik: cabaran dan halangan di sekolah |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75380/1/ICOSH-UKM2018-4.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75380/ |
_version_ |
1648738209138475008 |