Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
Bilik darjah pintar berasaskan Internet of Things (IoT) merupakan sebuah tempat pengajaran dan pembelajaran yang disokong oleh penggunaan peranti yang menghubungkan penggunaan mesin kepada mesin dan juga manusia kepada mesin. Kerangka kerja bilik darjah pintar ini akan dibina dengan merujuk kerangka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2019
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/1/GREDUC2019-14.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/ http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.76684 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.766842020-02-05T04:27:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/ Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah Shahlan, Hardiyanna Bilik darjah pintar berasaskan Internet of Things (IoT) merupakan sebuah tempat pengajaran dan pembelajaran yang disokong oleh penggunaan peranti yang menghubungkan penggunaan mesin kepada mesin dan juga manusia kepada mesin. Kerangka kerja bilik darjah pintar ini akan dibina dengan merujuk kerangka kerja kelas pintar dan sekolah pintar sedia ada bagi mengenalpasti keperluan peranti yang sesuai digunakan bagi bilik darjah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Hasil dapatan kajian diperolehi daripada kaedah kualitatif secara temubual kepada guru-guru PPKI di sekolah menengah dan pakar bagi bidang PPKI serta pembangun peranti IoT. Disamping itu, kaedah pemerhatian di persekitaran bilik darjah juga turut dilakukan bagi mengumpul data yang diperlukan. Hal Ini berikutan masih terdapat pengurusan bilik darjah PPKI yang sedia ada kurang kondusif, kekurangan peralatan bahan bantu mengajar yang interaktif dan masalah pengurusan tingkah laku serta keselamatan kurang terkawal. Oleh itu, pembinaan kerangka kerja bilik darjah pintar ini dapat memartabatkan pendidikan Murid Berkeperluan Khas (MBK) kerana murid-murid ini sememangnya memerlukan peralatan yang sesuai bagi meningkatkan kefahaman dan menarik minat untuk belajar serta dapat mengurangkan bebanan dan tekanan guru di sekolah. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/1/GREDUC2019-14.pdf Shahlan, Hardiyanna (2019) Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2019), 13 Dec. 2019, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 138-145). http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Bilik darjah pintar berasaskan Internet of Things (IoT) merupakan sebuah tempat pengajaran dan pembelajaran yang disokong oleh penggunaan peranti yang menghubungkan penggunaan mesin kepada mesin dan juga manusia kepada mesin. Kerangka kerja bilik darjah pintar ini akan dibina dengan merujuk kerangka kerja kelas pintar dan sekolah pintar sedia ada bagi mengenalpasti keperluan peranti yang sesuai digunakan bagi bilik darjah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Hasil dapatan kajian diperolehi daripada kaedah kualitatif secara temubual kepada guru-guru PPKI di sekolah menengah dan pakar bagi bidang PPKI serta pembangun peranti IoT. Disamping itu, kaedah pemerhatian di persekitaran bilik darjah juga turut dilakukan bagi mengumpul data yang diperlukan. Hal Ini berikutan masih terdapat pengurusan bilik darjah PPKI yang sedia ada kurang kondusif, kekurangan peralatan bahan bantu mengajar yang interaktif dan masalah pengurusan tingkah laku serta keselamatan kurang terkawal. Oleh itu, pembinaan kerangka kerja bilik darjah pintar ini dapat memartabatkan pendidikan Murid Berkeperluan Khas (MBK) kerana murid-murid ini sememangnya memerlukan peralatan yang sesuai bagi meningkatkan kefahaman dan menarik minat untuk belajar serta dapat mengurangkan bebanan dan tekanan guru di sekolah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Shahlan, Hardiyanna |
spellingShingle |
Shahlan, Hardiyanna Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah |
author_facet |
Shahlan, Hardiyanna |
author_sort |
Shahlan, Hardiyanna |
title |
Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah |
title_short |
Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah |
title_full |
Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah |
title_fullStr |
Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah |
title_full_unstemmed |
Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah |
title_sort |
kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi program pendidikan khas integrasi (ppki) di sekolah menengah |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/1/GREDUC2019-14.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/ http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf |
_version_ |
1662756557933248512 |