Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah

Bilik darjah pintar berasaskan Internet of Things (IoT) merupakan sebuah tempat pengajaran dan pembelajaran yang disokong oleh penggunaan peranti yang menghubungkan penggunaan mesin kepada mesin dan juga manusia kepada mesin. Kerangka kerja bilik darjah pintar ini akan dibina dengan merujuk kerangka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shahlan, Hardiyanna
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/1/GREDUC2019-14.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/
http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.76684
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.766842020-02-05T04:27:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/ Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah Shahlan, Hardiyanna Bilik darjah pintar berasaskan Internet of Things (IoT) merupakan sebuah tempat pengajaran dan pembelajaran yang disokong oleh penggunaan peranti yang menghubungkan penggunaan mesin kepada mesin dan juga manusia kepada mesin. Kerangka kerja bilik darjah pintar ini akan dibina dengan merujuk kerangka kerja kelas pintar dan sekolah pintar sedia ada bagi mengenalpasti keperluan peranti yang sesuai digunakan bagi bilik darjah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Hasil dapatan kajian diperolehi daripada kaedah kualitatif secara temubual kepada guru-guru PPKI di sekolah menengah dan pakar bagi bidang PPKI serta pembangun peranti IoT. Disamping itu, kaedah pemerhatian di persekitaran bilik darjah juga turut dilakukan bagi mengumpul data yang diperlukan. Hal Ini berikutan masih terdapat pengurusan bilik darjah PPKI yang sedia ada kurang kondusif, kekurangan peralatan bahan bantu mengajar yang interaktif dan masalah pengurusan tingkah laku serta keselamatan kurang terkawal. Oleh itu, pembinaan kerangka kerja bilik darjah pintar ini dapat memartabatkan pendidikan Murid Berkeperluan Khas (MBK) kerana murid-murid ini sememangnya memerlukan peralatan yang sesuai bagi meningkatkan kefahaman dan menarik minat untuk belajar serta dapat mengurangkan bebanan dan tekanan guru di sekolah. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/1/GREDUC2019-14.pdf Shahlan, Hardiyanna (2019) Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2019), 13 Dec. 2019, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 138-145). http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Bilik darjah pintar berasaskan Internet of Things (IoT) merupakan sebuah tempat pengajaran dan pembelajaran yang disokong oleh penggunaan peranti yang menghubungkan penggunaan mesin kepada mesin dan juga manusia kepada mesin. Kerangka kerja bilik darjah pintar ini akan dibina dengan merujuk kerangka kerja kelas pintar dan sekolah pintar sedia ada bagi mengenalpasti keperluan peranti yang sesuai digunakan bagi bilik darjah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Hasil dapatan kajian diperolehi daripada kaedah kualitatif secara temubual kepada guru-guru PPKI di sekolah menengah dan pakar bagi bidang PPKI serta pembangun peranti IoT. Disamping itu, kaedah pemerhatian di persekitaran bilik darjah juga turut dilakukan bagi mengumpul data yang diperlukan. Hal Ini berikutan masih terdapat pengurusan bilik darjah PPKI yang sedia ada kurang kondusif, kekurangan peralatan bahan bantu mengajar yang interaktif dan masalah pengurusan tingkah laku serta keselamatan kurang terkawal. Oleh itu, pembinaan kerangka kerja bilik darjah pintar ini dapat memartabatkan pendidikan Murid Berkeperluan Khas (MBK) kerana murid-murid ini sememangnya memerlukan peralatan yang sesuai bagi meningkatkan kefahaman dan menarik minat untuk belajar serta dapat mengurangkan bebanan dan tekanan guru di sekolah.
format Conference or Workshop Item
author Shahlan, Hardiyanna
spellingShingle Shahlan, Hardiyanna
Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
author_facet Shahlan, Hardiyanna
author_sort Shahlan, Hardiyanna
title Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
title_short Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
title_full Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
title_fullStr Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
title_full_unstemmed Kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah
title_sort kerangka kerja bilik darjah pintar berasaskan internet of things bagi program pendidikan khas integrasi (ppki) di sekolah menengah
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/1/GREDUC2019-14.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76684/
http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf
_version_ 1662756557933248512