Ke arah memperkasakan pendidikan kerja sosial di Malaysia: satu penelitian kontemporari

: Isu kontemporari dalam bidang kerja sosial wajar diberikan tumpuan sebagai langkah check and balance kesan daripada penawaran program pendidikan kerja sosial di Malaysia. Oleh itu, artikel ini membincangkan rangkaian isu kontemporari dalam pendidikan kerja sosial serta cadangan dalam memperkasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Amin, Samir Muhazzab, Azizul, Muhd. Dhamir Audi
Format: Article
Published: Global Academic Excellence 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/79661/
http://www.ijmtss.com/archived.asm?dataid=204&iDisplayStart=0&aaSorting=&isSearchDetail=1&dataidExtend=1713&iDisplayStartExtend=0&aaSortingExtend=&isSearchDetailExtend=1
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Description
Summary:: Isu kontemporari dalam bidang kerja sosial wajar diberikan tumpuan sebagai langkah check and balance kesan daripada penawaran program pendidikan kerja sosial di Malaysia. Oleh itu, artikel ini membincangkan rangkaian isu kontemporari dalam pendidikan kerja sosial serta cadangan dalam memperkasakan pendidikan bidang kerja sosial di Malaysia. 5 orang informan kajian dari Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 - 48) melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Institut Sosial Malaysia telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan reka bentuk penyelidikan kualitatif melalui pendekatan fenomenologi. Antara isu utama yang telah disentuh adalah isu piawaian pendidikan kerja sosial, isu akta kerja sosial, ketiadaan jawatan sebagai pekerja sosial, dan isu pendidikan kerja sosial di universiti awam. Manakala rangkaian alternatif daripada informan kajian turut dicadangkan untuk menyelesaikan isu kontemporari tersebut. Antara alternatif tersebut adalah penguatkuasaan piawaian pendidikan kerja sosial di Malaysia, mengatasi konflik peranan sebagai usaha penguatkuasaan akta kerja sosial, penetapan kriteria yang lebih jelas kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, penyelarasan kurikulum pendidikan kerja sosial yang seragam, dan pentadbiran yang responsif pada peringkat universiti dan kementerian. Pelbagai pihak seperti pendidik, pentadbir, penggubal polisi, dan pengamal kerja sosial perlu mencipta kolaborasi yang erat dalam memperkasakan bidang kerja sosial di Malaysia.