Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia

Sains Rumah Tangga adalah mata pelajaran elektif ikhtisas (MPEI) dengan kurikulum baharu yang diubah daripada Ekonomi Rumah Tangga sebagai saluran untuk melahirkan pelajar berdaya saing yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam peringkat global. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal past...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zakaria, Anis, Md Piah, Norhasliza
Format: Article
Language:English
Published: Prodi Pendidikan Kesejahteraan Keluarga 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/80357/1/Kefahaman%20guru%20dalam%20pelaksanaan%20pengajaran%20sains%20rumah%20tangga%20%28PKK%29%20di%20sekolah%20menengah%20harian%20di%20Negeri%20Selangor%2C%20Malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/80357/
https://ejournal.upi.edu/index.php/familyedu/article/view/21558/pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.80357
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.803572020-10-21T20:57:17Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/80357/ Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia Zakaria, Anis Md Piah, Norhasliza Sains Rumah Tangga adalah mata pelajaran elektif ikhtisas (MPEI) dengan kurikulum baharu yang diubah daripada Ekonomi Rumah Tangga sebagai saluran untuk melahirkan pelajar berdaya saing yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam peringkat global. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran Sains Rumah Tangga di sekolah menengah harian di Selangor. Populasi kajian adalah terdiri daripada semua guru yang mengajar mata pelajaran Sains Rumah Tangga di Selangor. Sampel kajian adalah seramai 59 orang guru yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan berstrata. Alat kajian yang digunakan adalah soal selidik dan data dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS versi 22.0. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa guru mempunyai tahap kefahaman yang tinggi dalam pelaksanaan pengajaran Sains Rumah Tangga. Pemberian kursus dan modul berkaitan kurikulum baru dapat meningkatkan kefahaman guru dengan membekalkan kemahiran dan pengetahuan berkaitan setiap topik dalam sukatan pelajaran. Prodi Pendidikan Kesejahteraan Keluarga 2019 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/80357/1/Kefahaman%20guru%20dalam%20pelaksanaan%20pengajaran%20sains%20rumah%20tangga%20%28PKK%29%20di%20sekolah%20menengah%20harian%20di%20Negeri%20Selangor%2C%20Malaysia.pdf Zakaria, Anis and Md Piah, Norhasliza (2019) Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia. FamilyEdu: Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 5 (2). pp. 87-95. ISSN 1979-6714; ESSN: 2503-4820 https://ejournal.upi.edu/index.php/familyedu/article/view/21558/pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Sains Rumah Tangga adalah mata pelajaran elektif ikhtisas (MPEI) dengan kurikulum baharu yang diubah daripada Ekonomi Rumah Tangga sebagai saluran untuk melahirkan pelajar berdaya saing yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam peringkat global. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran Sains Rumah Tangga di sekolah menengah harian di Selangor. Populasi kajian adalah terdiri daripada semua guru yang mengajar mata pelajaran Sains Rumah Tangga di Selangor. Sampel kajian adalah seramai 59 orang guru yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan berstrata. Alat kajian yang digunakan adalah soal selidik dan data dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS versi 22.0. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa guru mempunyai tahap kefahaman yang tinggi dalam pelaksanaan pengajaran Sains Rumah Tangga. Pemberian kursus dan modul berkaitan kurikulum baru dapat meningkatkan kefahaman guru dengan membekalkan kemahiran dan pengetahuan berkaitan setiap topik dalam sukatan pelajaran.
format Article
author Zakaria, Anis
Md Piah, Norhasliza
spellingShingle Zakaria, Anis
Md Piah, Norhasliza
Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia
author_facet Zakaria, Anis
Md Piah, Norhasliza
author_sort Zakaria, Anis
title Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia
title_short Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia
title_full Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia
title_fullStr Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (PKK) di sekolah menengah harian di Negeri Selangor, Malaysia
title_sort kefahaman guru dalam pelaksanaan pengajaran sains rumah tangga (pkk) di sekolah menengah harian di negeri selangor, malaysia
publisher Prodi Pendidikan Kesejahteraan Keluarga
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/80357/1/Kefahaman%20guru%20dalam%20pelaksanaan%20pengajaran%20sains%20rumah%20tangga%20%28PKK%29%20di%20sekolah%20menengah%20harian%20di%20Negeri%20Selangor%2C%20Malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/80357/
https://ejournal.upi.edu/index.php/familyedu/article/view/21558/pdf
_version_ 1681490819353149440