Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak

Makalah ini membincangkan watak binatang yang popular dalam cerita binatang iaitu watak Sang Kancil sebagai watak utama yang dilihat sebagai watak pemimpin. Sehubungan dengan itu, Kisah Sang Kancil dan Memerang dilihat begitu signifikan untuk dibincangkan kerana memaparkan elemen adab yang dapat dit...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mamat, Siti Fatimah, Abu Bakar, Roslina, Sujud, Arbai’e
Format: Article
Published: Penerbit Universiti Melaka 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81175/
https://kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/534
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
id my.upm.eprints.81175
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.811752023-03-08T03:39:06Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81175/ Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak Mamat, Siti Fatimah Abu Bakar, Roslina Sujud, Arbai’e Makalah ini membincangkan watak binatang yang popular dalam cerita binatang iaitu watak Sang Kancil sebagai watak utama yang dilihat sebagai watak pemimpin. Sehubungan dengan itu, Kisah Sang Kancil dan Memerang dilihat begitu signifikan untuk dibincangkan kerana memaparkan elemen adab yang dapat diterapkan dalam kalangan masyarakat Melayu terutamanya kanak-kanak. Cerita binatang merupakan cerita dongeng yang terkenal dalam kalangan setiap bangsa di dunia. Setiap bangsa di dunia mempunyai cerita binatangnya yang berbeza-beza mengikut versi tempat masing-masing walaupun watak utamanya adalah sama. Sebagai contoh watak Sang Kancil terkenal diseluruh dunia namun wujud dalam pelbagai versi. Masyarakat Melayu menjadikan watak binatang mempunyai perwatakan seperti manusia iaitu boleh bercakap, bekerja dan mempunyai cara hidup seperti manusia. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temubual untuk mendapatkan cerita binatang. Kajian ini mengaplikasikan pendekatan Adab berasaskan kerangka pemikiran Syed Naquib Al-Attas (2001). Kajian ini mempunyai dua objektif iaitu yang pertama untuk mengenalpasti elemen adab yang terdapat di dalam cerita binatang dan untuk menganalisis kesan penerapan adab dalam kalangan masyarakat Melayu berdasarkan cerita binatang iaitu Kisah Sang Kancil dan Memerang. Hasil kajian mendapati bahawa cerita binatang telah menjadikan watak binatang mempunyai perwatakan seperti manusia iaitu mempunyai akal budi dan cerita yang dipaparkan dapat memberi pengajaran dan contoh tauladan kepada masyarakat Melayu. Selain itu, Cerita binatang tidak hanya menonjolkan kejenakaan dan kelucuan semata-mata malahan terdapat pengajaran yang bermakna untuk nilai tambah ilmu kepada masyarakat Melayu khususnya tanpa mengenal lapisan peringkat umur. Seterusnya, adab yang dipaparkan dalam cerita binatang juga secara tidak lansung akan mempengaruhi jiwa kanak-kanak agar mereka berkelakuan baik dan tahu tanggungjawabnya sebagai seorang ketua. Penerbit Universiti Melaka 2019 Article PeerReviewed Mamat, Siti Fatimah and Abu Bakar, Roslina and Sujud, Arbai’e (2019) Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak. Jurnal Kesidang, 4 (1). pp. 77-89. ISSN 2600-7851; ESSN: 2600-7851 https://kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/534
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Makalah ini membincangkan watak binatang yang popular dalam cerita binatang iaitu watak Sang Kancil sebagai watak utama yang dilihat sebagai watak pemimpin. Sehubungan dengan itu, Kisah Sang Kancil dan Memerang dilihat begitu signifikan untuk dibincangkan kerana memaparkan elemen adab yang dapat diterapkan dalam kalangan masyarakat Melayu terutamanya kanak-kanak. Cerita binatang merupakan cerita dongeng yang terkenal dalam kalangan setiap bangsa di dunia. Setiap bangsa di dunia mempunyai cerita binatangnya yang berbeza-beza mengikut versi tempat masing-masing walaupun watak utamanya adalah sama. Sebagai contoh watak Sang Kancil terkenal diseluruh dunia namun wujud dalam pelbagai versi. Masyarakat Melayu menjadikan watak binatang mempunyai perwatakan seperti manusia iaitu boleh bercakap, bekerja dan mempunyai cara hidup seperti manusia. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temubual untuk mendapatkan cerita binatang. Kajian ini mengaplikasikan pendekatan Adab berasaskan kerangka pemikiran Syed Naquib Al-Attas (2001). Kajian ini mempunyai dua objektif iaitu yang pertama untuk mengenalpasti elemen adab yang terdapat di dalam cerita binatang dan untuk menganalisis kesan penerapan adab dalam kalangan masyarakat Melayu berdasarkan cerita binatang iaitu Kisah Sang Kancil dan Memerang. Hasil kajian mendapati bahawa cerita binatang telah menjadikan watak binatang mempunyai perwatakan seperti manusia iaitu mempunyai akal budi dan cerita yang dipaparkan dapat memberi pengajaran dan contoh tauladan kepada masyarakat Melayu. Selain itu, Cerita binatang tidak hanya menonjolkan kejenakaan dan kelucuan semata-mata malahan terdapat pengajaran yang bermakna untuk nilai tambah ilmu kepada masyarakat Melayu khususnya tanpa mengenal lapisan peringkat umur. Seterusnya, adab yang dipaparkan dalam cerita binatang juga secara tidak lansung akan mempengaruhi jiwa kanak-kanak agar mereka berkelakuan baik dan tahu tanggungjawabnya sebagai seorang ketua.
format Article
author Mamat, Siti Fatimah
Abu Bakar, Roslina
Sujud, Arbai’e
spellingShingle Mamat, Siti Fatimah
Abu Bakar, Roslina
Sujud, Arbai’e
Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
author_facet Mamat, Siti Fatimah
Abu Bakar, Roslina
Sujud, Arbai’e
author_sort Mamat, Siti Fatimah
title Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
title_short Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
title_full Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
title_fullStr Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
title_full_unstemmed Kisah Sang Kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
title_sort kisah sang kancil dan memerang sebagai penerapan adab kepimpinan dalam kalangan kanak-kanak
publisher Penerbit Universiti Melaka
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81175/
https://kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/534
_version_ 1761620364336562176