Unsur emosi pasif dalam Hikayat Nakhoda Muda dan Hikayat Parang Puting
Kajian ini bertitik tolak daripada pandangan yang menjelaskan sastera adalah sumber yang kaya dengan nilai dan emosi. Malah, unsur emosi merupakan unsur pembantu dan pelengkap dalam menghasilkan sesebuah karya sastera. Hal ini kerana emosi adalah pemangkin dalam menambat keseluruhan karya saster...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83264/1/FBMK%202018%2070%20-%20ir.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83264/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertitik tolak daripada pandangan yang menjelaskan sastera adalah
sumber yang kaya dengan nilai dan emosi. Malah, unsur emosi merupakan
unsur pembantu dan pelengkap dalam menghasilkan sesebuah karya sastera.
Hal ini kerana emosi adalah pemangkin dalam menambat keseluruhan karya
sastera kerana unsur tersebut merupakan bahan asas dalam menghasilkan
karya sastera. Sastera juga dihubungkaitkan dengan fungsi catharsis iaitu
dalam mendidik dan memandu emosi manusia menjadi lebih stabil apabila
berhadapan dengan sesuatu tragedi, peristiwa, tekanan emosi dan kemelut
hidup. Tambahan pula, sastera yang mengandungi adegan-adegan yang
beremosi seperti kesedihan adalah lebih memuaskan dan jauh jangkauannya
kerana kegembiraan bersifat dangkal dan hanya jelas di permukaan sahaja.
Sehubungan itu, kajian ini akan berfokus kepada tiga objektif iaitu mengenal
pasti jenis-jenis emosi pasif, membincangkan punca dan kesan emosi pasif
terhadap watak dan perwatakan serta menganalisis rasionalisasi emosi pasif
berlandaskan Islam terhadap watak dan perwatakan. Kajian ini menggunakan
dua buah sastera hikayat zaman peralihan iaitu Hikayat Nakhoda Muda dan
Hikayat Parang Puting sebagai data kajian. Kajian ini menggunakan kaedah
kepustakaan, analisis data kajian dan penerapan Model Terapi Terancang
(MTT) yang diubahsuai daripada Rational Emotive Behaviour Therapy (REBT)
dan Modul Nur Iman-REBT sebagai pengukuhan hujahan. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa terdapat enam jenis emosi pasif iaitu sedih, nestapa
(murung), pilu, malu, rasa bersalah dan hiba. Punca peristiwa yang menjadi
penyebab kesan emosi pasif seperti pengembaraan, perkahwinan, fitnah,
percintaan dan kemiskinan. Apabila emosi terganggu kaedah-kaedah untuk
merasionalkan emosi pasif berlandaskan Islam digunakan sebagai langkah
penyelesaian iaitu sedekah, reda (redha) dan pujukan. Justeru itu, kajian ini
memperlihatkan bahawa gangguan emosi (emosi pasif) muncul akibat
peristiwa-peristiwa yang dialami oleh watak dan kaedah berlandaskan Islam
digunakan sebagai penyelesaian gangguan emosi. |
---|