Hubungan antara domain tingkah laku pembangunan potensi diri dan kesepaduan sosial belia dalam program anugerah remaja perdana rakan muda
Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti hubungan antara domain utama tingkah laku pembangunan potensi diri dalam pembangunan sosial belia ke arah mencapai kesepaduan sosial masyarakat Malaysia. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk i) men...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84522/1/FEM%202019%2031%20-%20IR.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84522/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti hubungan antara domain utama tingkah
laku pembangunan potensi diri dalam pembangunan sosial belia ke arah mencapai kesepaduan
sosial masyarakat Malaysia. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk i)
mengenal pasti tahap tingkah laku pembangunan potensi diri; ii) mengenal pasti tahap sikap,
norma subjektif, kawalan tingkah laku yang dipersepsikan dan niat belia; iii) mengenal pasti
tahap kesepaduan sosial belia; iv) menentukan perkaitan hubungan di antara sikap, norma
subjektif, kawalan tingkah laku yang dipersepsikan dan niat belia dalam bertingkah laku
dengan kesepaduan sosial; v) mengenal pasti amalan praktis terbaik dalam kalangam
Komuniti Pengamal bagi mencapai kesepaduan sosial. Kerangka teoritikal Tingkah Laku Berencana
oleh Ajzen dan Fishbein dan kerangka analitikal model Community of Practice (CoP) oleh Lave dan
Wenger digunakan untuk mengenalpasti dan menentukan perkaitan hubungan sikap, norma
subjektif, kawalan tingkah laku yang dipersepsikan dan niat belia berdasarkan tingkah laku
dengan kesepaduan sosial dalam Program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARP). Program ARP
merupakan program pembangunan potensi diri belia yang dikendalikan oleh Kementerian Belia
dan Sukan dalam menyediakan diri belia menghadapi cabaran ke arah mencapai potensi diri alam
remaja dan dewasa. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif sebagai kajian utama dan
analisis kualitatif sebagai data sokongan. Kajian tinjauan telah dijalankan dengan menggunakan
borang soal selidik yang dibina berdasarkan model kajian dan siri kumpulan
perbincangan berfokus untuk fasa kualitatif. Persampelan bertujuan melibatkan 265 orang
responden berumur antara 18 hingga 25 tahun yang telah ditauliahkan anugerah tahap emas di
seluruh negara manakala 22 orang responden telah terlibat dalam kumpulan perbincangan
berfokus. Kajian rintis telah dijalankan untuk memperolehi nilai kesahan dan
kebolehpercayaan yang optima bagi setiap item dalam instrumen pengukuran. Instrumen kajian
dibahagikan kepada tiga bahagian, Bahagian A: latar belakang responden, Bahagian B:
tingkah laku pembangunan potensi diri belia dan Bahagian C: persekitaran belia dan kesepaduan
sosial belia dan soalan terbuka untuk kumpulan perbincangan berfokus. Partial Least
Squares Structural Equation Modelling (PLS-SEM) telah digunakan untuk menguji model kajian. Anteseden tingkah
laku berencana terdiri daripada tiga konstruk iaitu sikap, norma subjektif dan kawalan tingkah
laku yang dipersepsikan. Hasil analisis mendapati pengaruh yang signifikan di antara tiga
konstruk dan menyumbang kepada niat bertingkah laku pembangunan potensi diri belia (R²
= 0.68). Analisis PLS-SEM telah mengesahkan hubungan di antara variabel bersandar dan tidak
bersandar di dalam model berstruktur yang dibina melalui kaedah analisis laluan (path
analyses) dengan nilai t adalah signifikan jika t>1.645 (t = 4.03). Secara keseluruhan,
dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara kesepaduan
sosial dan tingkah laku di mana tingkah laku menghasilkan kesepaduan sosial yang positif
(r=0.509, p≤0.01). Kajian ini juga mengetengahkan peranan anteseden Tingkah Laku
Berencana dengan menggunakan hasil analisis persekitaran belia dan kesepaduan sosial
melalui instrumen pengukuran The Physical Activity Group Questionnaire (PAGEQ) oleh
Estrabooks & Carron (2000). Analisis keseluruhan tahap kesepaduan sosial belia yang terlibat
dengan program ARP ialah 63.4%. Manakala, analisis kajian kualitatif menunjukkan
semakin banyak aktiviti kemasyarakatan dalam komponen ARP dilaksanakan, semakin tinggi
tahap kesepaduan sosial belia. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa tingkah laku dan aspek
kesepaduan sosial dalam pembangunan potensi diri belia dapat dilihat melalui penyertaan atau
penglibatan belia dalam program ARP di peringkat komuniti, pengiktirafan dan juga
inklusi sosial. Dapatan kajian ini dijangka akan memberi implikasi yang penting
dalam menggalakkan interaksi sosial di kalangan belia dan masyarakat selain memupuk
keharmonian pelbagai kaum melalui aktiviti pembangunan potensi diri. Kerangka Model
Integrasi Pembentukan Penandaarasan Program Pembangunan Potensi Diri telah dicadangkan bagi
memberikan perkaitan hubungan kesepaduan sosial dalam masyarakat yang memfokus kepada
pembentukan tingkah laku berdasarkan pelaksanaan aktiviti gaya hidup sebagai tapak
integrasi. Tingkah laku yang positif akan meningkatkan tahap
kesepaduan sosial dalam kalangan belia. |
---|