Kepuasan Kerja Dalam Perancangan Strategik Sistem Maklumat Di Malaysia
Perancangan strategik sistem maklumat (SISP) telah menjadi bertambah penting bagi organisasi disebabkan oleh sumbangannya. SISP yang berkesan dapat membantu organisasi menggunakan sistem maklumat untuk melaksanakan strategi perniagaan, mencapai matlamat perniagaan dan kelebihan bersaing. Kepuasan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2001
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8666/1/FSKTM%202001%205UPM.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8666/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English Malay |
Summary: | Perancangan strategik sistem maklumat (SISP) telah menjadi bertambah penting bagi
organisasi disebabkan oleh sumbangannya. SISP yang berkesan dapat membantu
organisasi menggunakan sistem maklumat untuk melaksanakan strategi perniagaan,
mencapai matlamat perniagaan dan kelebihan bersaing. Kepuasan perancang adalah
merupakan salah satu ukuran kejayaan SISP. Kajian yang dijalankan ini adalah
mengenai kepuasan ketja perancang yang terlibat dalam SISP.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara tahap kepuasan ketja
dengan faktor latar belakang individu (pengalaman individu dalam SISP, pengetahuan
dalam teknologi maklumat (IT) dan penglibatan dalam SISP) serta pengalaman
organisasi dalam SISP. Selain itu, kajian turut mengenal pasti hubungan antara tahap kepuasan kerja dengan kualiti perancangan. Satu set soal selidik telah diedarkan kepada
responden yang dipilih dengan kaedah rawak berstratum. Data yang diperoleh dianalisa
menggunakan program SPSS versi 7.5.
Secara keseluruhannya, responden dalam kajian ini mempunyai tahap kepuasan kerja
yang tinggi. Namun begitu, faktor pengalaman individu dalam SISP dan pengalaman
organisasi dalam SISP didapati tidak mempengaruhi tahap kepuasan kerja. Hanya tiga
faktor yang mempengaruhi tahap kepuasan kerja iaitu faktor pengetahuan dalam IT,
penglibatan dalam SISP dan kualiti perancangan. Akhirnya, satu model kepuasan kerja
dan prototaip sistem kepuasan telah dihasilkan dari kajian ini. |
---|