Keselarasan Personaliti-Persekitaran Holland dan Hubungannya Dengan Kepuasan Belajar dan Pencapaian Akademik di Kalangan Pelajar Universiti
Tujuan utama kajian ini ialah untuk meninjau pola personaliti pelajar dan rnendefinisi pola persekitaran program pengajian. Kajian ini juga ingin melihat hubungan antara keselarasan personaliti-persekitaran dengan kepuasan belajar dan pencapalan akademik dikalangan pelajar universiti. Teori Tip...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1995
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8910/1/FPP_1995_2_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8910/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English Malay |
Summary: | Tujuan utama kajian ini ialah untuk meninjau pola
personaliti pelajar dan rnendefinisi pola persekitaran
program pengajian. Kajian ini juga ingin melihat
hubungan antara keselarasan personaliti-persekitaran
dengan kepuasan belajar dan pencapalan akademik dikalangan pelajar universiti.
Teori Tipologi Kerjaya Holland (1973, 1985)
dijadikan teori rujukan utama untuk kajian ini
menegaskan bahawa semakin tinggi keselarasan
personaliti-persekitaran, semakin tinggi tahap
pencapaian akademik dan kepuasan belajar. Subjek kajian terdiri daripada pelajar-pelajar
Universiti Pertanian Malaysia yang dibahagikan kepada
dua kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada 754
orang pelajar tahun empat iaitu 406 orang pelajar lelaki
dan 348 orang pelajar perempuan yang digunakan untuk
kajian deskriptif menggunakan teknik EAT. |
---|