Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)

Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja guru perlu diberi perhatian memandangkan guru adalah domain utama yang diamanahkan dalam proses penyampaian ilmu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap serta hubungan kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja guru-guru di Kementerian Pendidikan Mal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Asmah, Abd Rahim, Nordiana
Format: Article
Published: Pusat Kembangan Kolej, Universiti Islam Sultan Azlan Shah 2021
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/93968/
http://www.gjat.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
id my.upm.eprints.93968
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.939682023-04-12T04:29:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/93968/ Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Ismail, Asmah Abd Rahim, Nordiana Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja guru perlu diberi perhatian memandangkan guru adalah domain utama yang diamanahkan dalam proses penyampaian ilmu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap serta hubungan kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja guru-guru di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sampel kajian terdiri daripada guru-guru di sebuah daerah di Negeri Perlis. Kajian ini menggunakan soal selidik kesejahteraan kewangan yang dibina oleh Bahagian Psikologi dan Kaunseling bersama-sama penyelidik (2018) serta soal selidik kepuasan kerja dengan menggunakan Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) yang dibina oleh Weiss, Dewis, England & Lofquit, 1967. Instrumen kesejahteraan kewangan mempunyai kebolehpercayaan Alpha Cronbach .89 manakala Instrumen Minnesota Statisfaction Questionnaire (MSQ) mempunyai kebolehpercayaan AlphaCronbach .90. Hasil dapatan kajian menunjukkan guru-guru memperolehi peratusan yang tinggi bagi tahap kesejahteraan kewangan iaitu sebanyak 49.5% diikuti tahap sederhana sebanyak 42.7% dan tahap rendah sebanyak 7.8%. Manakala bagi tahapkepuasan kerja pula, didapati guru-guru memperolehi peratusan yang sederhana iaitu sebanyak 52.4% diikuti tahap rendah iaitu sebanyak 32% dan tahap tinggi iaitu sebanyak 15.5%. Selain itu, dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru. Pengkaji mencadangkan agar diperluaskan skop sampel kajian agar ianya lebih menyeluruh mewakili guru-guru di seluruh Malaysia. Selain itu, dapatan yang diperolehi dapat membantu mengadakan intervensi dalam meningkatkan lagi kesejahteraan kewangan serta kepuasan kerja guru seperti membina modul, psiko pendidikan, bimbingan dan sebagainya. Seterusnya, analisa kajian juga boleh diperluaskan dengan melihat perbezaan pemboleh ubah berdasarkan demografi kajian seperti perbezaan kesejahteraan kewangan guru berdasarkan tempoh perkhidmatan dan gred perjawatan serta perbezaan kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja dan umur. Pusat Kembangan Kolej, Universiti Islam Sultan Azlan Shah 2021 Article PeerReviewed Ismail, Asmah and Abd Rahim, Nordiana (2021) Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Global Journal Al-Thaqafah, 11 (2). 58 - 72. ISSN 2232-0474; ESSN: 2232-0482 http://www.gjat.my/ 10.7187/GJAT122021-1
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja guru perlu diberi perhatian memandangkan guru adalah domain utama yang diamanahkan dalam proses penyampaian ilmu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap serta hubungan kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja guru-guru di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sampel kajian terdiri daripada guru-guru di sebuah daerah di Negeri Perlis. Kajian ini menggunakan soal selidik kesejahteraan kewangan yang dibina oleh Bahagian Psikologi dan Kaunseling bersama-sama penyelidik (2018) serta soal selidik kepuasan kerja dengan menggunakan Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) yang dibina oleh Weiss, Dewis, England & Lofquit, 1967. Instrumen kesejahteraan kewangan mempunyai kebolehpercayaan Alpha Cronbach .89 manakala Instrumen Minnesota Statisfaction Questionnaire (MSQ) mempunyai kebolehpercayaan AlphaCronbach .90. Hasil dapatan kajian menunjukkan guru-guru memperolehi peratusan yang tinggi bagi tahap kesejahteraan kewangan iaitu sebanyak 49.5% diikuti tahap sederhana sebanyak 42.7% dan tahap rendah sebanyak 7.8%. Manakala bagi tahapkepuasan kerja pula, didapati guru-guru memperolehi peratusan yang sederhana iaitu sebanyak 52.4% diikuti tahap rendah iaitu sebanyak 32% dan tahap tinggi iaitu sebanyak 15.5%. Selain itu, dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru. Pengkaji mencadangkan agar diperluaskan skop sampel kajian agar ianya lebih menyeluruh mewakili guru-guru di seluruh Malaysia. Selain itu, dapatan yang diperolehi dapat membantu mengadakan intervensi dalam meningkatkan lagi kesejahteraan kewangan serta kepuasan kerja guru seperti membina modul, psiko pendidikan, bimbingan dan sebagainya. Seterusnya, analisa kajian juga boleh diperluaskan dengan melihat perbezaan pemboleh ubah berdasarkan demografi kajian seperti perbezaan kesejahteraan kewangan guru berdasarkan tempoh perkhidmatan dan gred perjawatan serta perbezaan kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja dan umur.
format Article
author Ismail, Asmah
Abd Rahim, Nordiana
spellingShingle Ismail, Asmah
Abd Rahim, Nordiana
Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
author_facet Ismail, Asmah
Abd Rahim, Nordiana
author_sort Ismail, Asmah
title Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
title_short Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
title_full Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
title_fullStr Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
title_full_unstemmed Kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
title_sort kesejahteraan kewangan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru kementerian pendidikan malaysia (kpm)
publisher Pusat Kembangan Kolej, Universiti Islam Sultan Azlan Shah
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/93968/
http://www.gjat.my/
_version_ 1762963278859862016