Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menamatkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) bermula pada tahun 2021 menjadikan landskap pendidikan rendah di negara ini perlu ditelusuri semula. Hal ini membolehkan para pendidik melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih santai d...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Putra Malaysia Press
2021
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/94521/ http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/vol-7-isu-khas-oktober-2021 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
id |
my.upm.eprints.94521 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.945212022-12-01T02:58:00Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/94521/ Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia Hassan, Suradi Othman, Shamsudin Md Sabil, Azhar Mohamed Mokhtar, Marzni Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menamatkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) bermula pada tahun 2021 menjadikan landskap pendidikan rendah di negara ini perlu ditelusuri semula. Hal ini membolehkan para pendidik melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih santai dan menyeronokkan. Justeru, penyelidik telah mencipta Modul Permainan Peribahasa menggunakan model ADDIE. Penggunaan Model ADDIE dalam kajian ini adalah sesuai bagi mendapatkan maklum balas secara berterusan dalam proses pembinaan Modul Permainan Peribahasa. Objektif kajian ini adalah untuk meningkatkan ketepatan penggunaan peribahasa dalam kemahiran mengarang Bahasa Melayu. Keterbatasan murid dalam menggunakan peribahasa yang dipertautkan dengan idea dalam penulisan karangan telah menyebabkan aspek keindahan seni bahasa semakin terhakis. Kaedah kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang memberi perhatian kepada data praujian dan pascaujian daripada satu kumpulan rawatan. Seramai 10 orang murid Tahun Lima berpencapaian sederhana di sebuah Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor telah dipilih sebagai responden kajian. Kumpulan rawatan ini menerima 12 sesi rawatan menggunakan talian Google Meet sebagai media pembelajaran secara langsung. Analisis melalui kertas jawapan murid menunjukkan terdapat perubahan positif terhadap pencapaian murid dalam kemahiran mengarang. Selain itu, ketepatan penggunaan peribahasa dengan laras bahasa yang lebih gramatis dan indah dapat digarap dengan santun oleh murid. Penggunaan kepelbagaian jenis peribahasa dapat dijelmakan melalui hasil karangan yang dipersembahkan oleh murid. Oleh yang demikian, Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet bukan sahaja dijadikan amalan pembelajaran norma baharu bagi membantu murid mengarang karangan, malahan dapat digunakan dalam pertuturan seharian. Universiti Putra Malaysia Press 2021-10 Article PeerReviewed Hassan, Suradi and Othman, Shamsudin and Md Sabil, Azhar and Mohamed Mokhtar, Marzni (2021) Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia. International Journal of Education and Training (InjET), 7 (spec.). pp. 1-10. ISSN 2462-2079 http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/vol-7-isu-khas-oktober-2021 |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
description |
Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menamatkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)
bermula pada tahun 2021 menjadikan landskap pendidikan rendah di negara ini perlu ditelusuri semula. Hal ini membolehkan para pendidik melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih santai dan menyeronokkan. Justeru,
penyelidik telah mencipta Modul Permainan Peribahasa menggunakan model ADDIE. Penggunaan Model ADDIE dalam kajian ini adalah sesuai bagi mendapatkan maklum balas secara berterusan dalam proses pembinaan Modul Permainan Peribahasa. Objektif kajian ini adalah untuk meningkatkan ketepatan penggunaan peribahasa dalam kemahiran mengarang Bahasa Melayu. Keterbatasan murid dalam menggunakan peribahasa yang dipertautkan dengan idea dalam penulisan karangan telah menyebabkan aspek keindahan seni bahasa semakin terhakis. Kaedah kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang memberi perhatian kepada data praujian dan pascaujian daripada satu kumpulan rawatan. Seramai 10 orang murid Tahun Lima berpencapaian sederhana di sebuah Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor telah dipilih sebagai responden kajian. Kumpulan rawatan ini menerima 12 sesi rawatan menggunakan talian Google Meet sebagai media pembelajaran secara langsung. Analisis melalui kertas jawapan murid menunjukkan terdapat perubahan positif terhadap pencapaian murid dalam kemahiran mengarang. Selain itu, ketepatan penggunaan peribahasa dengan laras bahasa yang lebih gramatis dan
indah dapat digarap dengan santun oleh murid. Penggunaan kepelbagaian jenis peribahasa dapat dijelmakan melalui hasil
karangan yang dipersembahkan oleh murid. Oleh yang demikian, Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE
melalui Google Meet bukan sahaja dijadikan amalan pembelajaran norma baharu bagi membantu murid mengarang karangan, malahan dapat digunakan dalam pertuturan seharian. |
format |
Article |
author |
Hassan, Suradi Othman, Shamsudin Md Sabil, Azhar Mohamed Mokhtar, Marzni |
spellingShingle |
Hassan, Suradi Othman, Shamsudin Md Sabil, Azhar Mohamed Mokhtar, Marzni Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia |
author_facet |
Hassan, Suradi Othman, Shamsudin Md Sabil, Azhar Mohamed Mokhtar, Marzni |
author_sort |
Hassan, Suradi |
title |
Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia |
title_short |
Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia |
title_full |
Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia |
title_fullStr |
Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia |
title_sort |
penggunaan modul permainan peribahasa addie melalui google meet terhadap kemahiran mengarang bahasa melayu murid sekolah kebangsaan di negeri selangor, malaysia |
publisher |
Universiti Putra Malaysia Press |
publishDate |
2021 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/94521/ http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/vol-7-isu-khas-oktober-2021 |
_version_ |
1751538236121939968 |