Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y

Setiap ujaran yang telah dihasilkan oleh seseorang semasa berkomunikasi mempunyai bentuk lakuan bahasa tertentu. Lakuan bahasa terdiri daripada ujaran performatif yang melibatkan tujuan yang tersendiri, keinginan atau perjanjian. Namun kajian tentang lakuan bahasa yang melibatkan Generasi Y dalam pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kamarudin, Muhammad Amirul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99185/1/FBMK%202021%2040%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99185/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.99185
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.991852023-04-11T01:13:32Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99185/ Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y Kamarudin, Muhammad Amirul Setiap ujaran yang telah dihasilkan oleh seseorang semasa berkomunikasi mempunyai bentuk lakuan bahasa tertentu. Lakuan bahasa terdiri daripada ujaran performatif yang melibatkan tujuan yang tersendiri, keinginan atau perjanjian. Namun kajian tentang lakuan bahasa yang melibatkan Generasi Y dalam perbualan secara lisan di institusi awam masih terhad dijalankan oleh pengkaji bahasa di negara ini. Bidang analisis perbualan telah dipilih sebagai fokus kajian untuk menganalisis bentuk lakuan bahasa yang digunakan oleh penutur bahasa. Justeru kajian ini dijalankan berdasarkan dua objektif kajian, iaitu untuk mengenal pasti bentuk lakuan bahasa lisan dalam kalangan pelajar Generasi Y di institusi awam dan menganalisis bentuk lakuan bahasa lisan dalam kalangan pelajar Generasi Y di institusi awam menggunakan Teori Lakuan Bahasa Bach dan Harnish (1979). Setiap lakuan bahasa yang terhasil melalui ujaran terdiri daripada pelbagai jenis dan fungsi mengikut situasi penggunaannya. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian. Alat rakaman suara digunakan untuk merakam perbualan pelajar Generasi Y di institusi awam terpilih. Pemilihan 30 orang pelajar Generasi Y sebagai sampel kajian di institusi awam terpilih dilakukan menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Sebanyak lapan buah rakaman perbualan dijadikan data kajian. Data kajian daripada setiap rakaman perbualan telah ditranskripsi dan kemudian telah dianalisis secara kualitatif menggunakan Teori Lakuan Bahasa Bach dan Harnish (1979). Hasil kajian mendapati keempat-empat bentuk lakuan bahasa Bach dan Harnish telah digunakan oleh Generasi Y di institusi awam. Hasil kajian juga mendapati bahawa sebanyak 46.8% lakuan bahasa pengumuman dan sebanyak 32.3% lakuan bahasa arahan yang telah digunakan adalah merupakan bentuk lakuan bahasa yang paling kerap digunakan oleh Generasi Y di institusi awam, diikuti oleh sebanyak 16.7% lakuan bahasa pengakuan dan sebanyak 4.2% lakuan bahasa perjanjian. Sebagai kesimpulan, kajian ini telah menunjukkan bahawa Generasi Y di institusi awam turut menggunakan bentuk lakuan bahasa dalam perbualan seharian mereka. Setiap lakuan bahasa yang digunakan oleh Generasi Y tersebut mempunyai fungsi atau tujuan yang tertentu. 2021-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99185/1/FBMK%202021%2040%20IR.pdf Kamarudin, Muhammad Amirul (2021) Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Speech acts (Linguistics) - Case studies Generation Y - Communication
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
topic Speech acts (Linguistics) - Case studies
Generation Y - Communication
spellingShingle Speech acts (Linguistics) - Case studies
Generation Y - Communication
Kamarudin, Muhammad Amirul
Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y
description Setiap ujaran yang telah dihasilkan oleh seseorang semasa berkomunikasi mempunyai bentuk lakuan bahasa tertentu. Lakuan bahasa terdiri daripada ujaran performatif yang melibatkan tujuan yang tersendiri, keinginan atau perjanjian. Namun kajian tentang lakuan bahasa yang melibatkan Generasi Y dalam perbualan secara lisan di institusi awam masih terhad dijalankan oleh pengkaji bahasa di negara ini. Bidang analisis perbualan telah dipilih sebagai fokus kajian untuk menganalisis bentuk lakuan bahasa yang digunakan oleh penutur bahasa. Justeru kajian ini dijalankan berdasarkan dua objektif kajian, iaitu untuk mengenal pasti bentuk lakuan bahasa lisan dalam kalangan pelajar Generasi Y di institusi awam dan menganalisis bentuk lakuan bahasa lisan dalam kalangan pelajar Generasi Y di institusi awam menggunakan Teori Lakuan Bahasa Bach dan Harnish (1979). Setiap lakuan bahasa yang terhasil melalui ujaran terdiri daripada pelbagai jenis dan fungsi mengikut situasi penggunaannya. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian. Alat rakaman suara digunakan untuk merakam perbualan pelajar Generasi Y di institusi awam terpilih. Pemilihan 30 orang pelajar Generasi Y sebagai sampel kajian di institusi awam terpilih dilakukan menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Sebanyak lapan buah rakaman perbualan dijadikan data kajian. Data kajian daripada setiap rakaman perbualan telah ditranskripsi dan kemudian telah dianalisis secara kualitatif menggunakan Teori Lakuan Bahasa Bach dan Harnish (1979). Hasil kajian mendapati keempat-empat bentuk lakuan bahasa Bach dan Harnish telah digunakan oleh Generasi Y di institusi awam. Hasil kajian juga mendapati bahawa sebanyak 46.8% lakuan bahasa pengumuman dan sebanyak 32.3% lakuan bahasa arahan yang telah digunakan adalah merupakan bentuk lakuan bahasa yang paling kerap digunakan oleh Generasi Y di institusi awam, diikuti oleh sebanyak 16.7% lakuan bahasa pengakuan dan sebanyak 4.2% lakuan bahasa perjanjian. Sebagai kesimpulan, kajian ini telah menunjukkan bahawa Generasi Y di institusi awam turut menggunakan bentuk lakuan bahasa dalam perbualan seharian mereka. Setiap lakuan bahasa yang digunakan oleh Generasi Y tersebut mempunyai fungsi atau tujuan yang tertentu.
format Thesis
author Kamarudin, Muhammad Amirul
author_facet Kamarudin, Muhammad Amirul
author_sort Kamarudin, Muhammad Amirul
title Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y
title_short Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y
title_full Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y
title_fullStr Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y
title_full_unstemmed Lakuan berbahasa dalam perbualan generasi Y
title_sort lakuan berbahasa dalam perbualan generasi y
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99185/1/FBMK%202021%2040%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99185/
_version_ 1762963289161072640