Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan

Perkembangan novel kanak-kanak di Malaysia dimeriahkan dengan penganjuran sayembara penulisan sebagai usaha mendapatkan karya yang bermutu untuk pembaca. Sehubungan itu, Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai badan berkanun yang berperanan mengembangkan bidang kesusasteraan telah menganjurkan pelbag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad, Mohd Shukrey
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99645/1/FBMK%202022%2013%20UPMIR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99645/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.99645
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.996452023-04-11T01:06:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99645/ Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan Ahmad, Mohd Shukrey Perkembangan novel kanak-kanak di Malaysia dimeriahkan dengan penganjuran sayembara penulisan sebagai usaha mendapatkan karya yang bermutu untuk pembaca. Sehubungan itu, Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai badan berkanun yang berperanan mengembangkan bidang kesusasteraan telah menganjurkan pelbagai siri sayembara dan anugerah penulisan berkaitan novel kanak-kanak sejak dahulu lagi. Usaha ini juga turut disokong dengan kajian akademik di peringkat universiti bertujuan meletakkan genre novel kanak-kanak di aras yang terbaik. Sejajar dengan itu, penelitian terhadap kajian lepas mendapati terdapat lompang kosong berkaitan kajian novel kanak-kanak berunsur Islam. Hal ini demikian kerana majoriti pembaca novel di negara ini beragama Islam dan berbangsa Melayu, maka perkara ini perlu diberi perhatian. Tambahan pula, terdapat beberapa pandangan yang menyatakan novel kanak-kanak masih lagi kurang menerapkan aspek pembentukan sahsiah serta tidak mencapai mutu penulisan yang sebenar. Oleh itu, perkara ini perlu ditangani menggunakan suatu pendekatan yang bersesuaian dengan keperluan pembaca sasaran iaitu pendekatan berteraskan agama Islam. Oleh itu, kajian akan meneliti novel kanak-kanak yang memenangi sayembara penulisan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka bermula tahun 2006 sehingga 2016. Sepanjang tempoh tersebut hanya tiga belas buah novel sahaja yang berjaya diterbitkan dan perkara tersebut melibatkan empat siri penganjuran sayembara kanak-kanak. Antaranya, Hadiah Sastera Perdana Malaysia bagi kategori C novel kanak-kanak, Sayembara Menulis Novel Kanak-kanak dan Remaja DBP 2006/2007, Sayembara Menulis Novel dan Skrip Drama Kanak-kanak dan Remaja DBP 2009/2010 serta Sayembara Menulis Novel Angkasa DBP 2013/2014. Sejajar dengan itu, kajian ini telah menerapkan pendekatan Tarbiyatul Aulad Fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan sebagai kerangka analisis bertujuan untuk mengenal pasti aspek tarbiah yang terkandung dalam novel kajian. Di samping itu, cabang pendekatan ini juga akan dihuraikan supaya memberi kefahaman yang mendalam tentang aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak. Rumusan turut dilakukan terhadap sayembara anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan Tarbiyatul Aulad Fil Islam dengan melihat aspek tarbiah yang dominan terkandung dalam novel kanak-kanak pemenang. Setelah dilakukan analisis kajian mendapati enam aspek tarbiah yang berjaya diaplikasikan iaitu Tarbiah Iman, Tarbiah Akhlak, Tarbiah Jasmani, Tarbiah Mental, Tarbiah Psikologi dan Tarbiah Sosial. Di samping itu, penelitian menggunakan pendekatan Tarbiyatul Aulad Fil Islam ini merumuskan bahawa novel kanak-kanak daripada Hadiah Sastera Perdana Malaysia yang dinilai lebih menerapkan aspek tarbiah berbanding novel daripada empat sayembara penulisan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka sepanjang tempoh berkenaan. Oleh itu, dapat dinyatakan bahawa novel pemenang sayembara anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka ini sememangnya mengandungi aspek tarbiah yang boleh membentuk intelektual dan sahsiah pembaca kanak-kanak. Hal ini menuntut agar dilakukan lebih banyak kajian terhadap novel kanak-kanak dengan menggunakan pendekatan berpaksikan Islam. Kajian tentang genre kanak-kanak ini penting lantaran ia menjadi medium pendidikan dan penyampai nasihat yang selari dengan kehendak agama Islam. 2021-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99645/1/FBMK%202022%2013%20UPMIR.pdf Ahmad, Mohd Shukrey (2021) Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia. Children's literature - Religious aspects - Islam Islamic religious education of children
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
topic Children's literature - Religious aspects - Islam
Islamic religious education of children
spellingShingle Children's literature - Religious aspects - Islam
Islamic religious education of children
Ahmad, Mohd Shukrey
Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan
description Perkembangan novel kanak-kanak di Malaysia dimeriahkan dengan penganjuran sayembara penulisan sebagai usaha mendapatkan karya yang bermutu untuk pembaca. Sehubungan itu, Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai badan berkanun yang berperanan mengembangkan bidang kesusasteraan telah menganjurkan pelbagai siri sayembara dan anugerah penulisan berkaitan novel kanak-kanak sejak dahulu lagi. Usaha ini juga turut disokong dengan kajian akademik di peringkat universiti bertujuan meletakkan genre novel kanak-kanak di aras yang terbaik. Sejajar dengan itu, penelitian terhadap kajian lepas mendapati terdapat lompang kosong berkaitan kajian novel kanak-kanak berunsur Islam. Hal ini demikian kerana majoriti pembaca novel di negara ini beragama Islam dan berbangsa Melayu, maka perkara ini perlu diberi perhatian. Tambahan pula, terdapat beberapa pandangan yang menyatakan novel kanak-kanak masih lagi kurang menerapkan aspek pembentukan sahsiah serta tidak mencapai mutu penulisan yang sebenar. Oleh itu, perkara ini perlu ditangani menggunakan suatu pendekatan yang bersesuaian dengan keperluan pembaca sasaran iaitu pendekatan berteraskan agama Islam. Oleh itu, kajian akan meneliti novel kanak-kanak yang memenangi sayembara penulisan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka bermula tahun 2006 sehingga 2016. Sepanjang tempoh tersebut hanya tiga belas buah novel sahaja yang berjaya diterbitkan dan perkara tersebut melibatkan empat siri penganjuran sayembara kanak-kanak. Antaranya, Hadiah Sastera Perdana Malaysia bagi kategori C novel kanak-kanak, Sayembara Menulis Novel Kanak-kanak dan Remaja DBP 2006/2007, Sayembara Menulis Novel dan Skrip Drama Kanak-kanak dan Remaja DBP 2009/2010 serta Sayembara Menulis Novel Angkasa DBP 2013/2014. Sejajar dengan itu, kajian ini telah menerapkan pendekatan Tarbiyatul Aulad Fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan sebagai kerangka analisis bertujuan untuk mengenal pasti aspek tarbiah yang terkandung dalam novel kajian. Di samping itu, cabang pendekatan ini juga akan dihuraikan supaya memberi kefahaman yang mendalam tentang aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak. Rumusan turut dilakukan terhadap sayembara anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan Tarbiyatul Aulad Fil Islam dengan melihat aspek tarbiah yang dominan terkandung dalam novel kanak-kanak pemenang. Setelah dilakukan analisis kajian mendapati enam aspek tarbiah yang berjaya diaplikasikan iaitu Tarbiah Iman, Tarbiah Akhlak, Tarbiah Jasmani, Tarbiah Mental, Tarbiah Psikologi dan Tarbiah Sosial. Di samping itu, penelitian menggunakan pendekatan Tarbiyatul Aulad Fil Islam ini merumuskan bahawa novel kanak-kanak daripada Hadiah Sastera Perdana Malaysia yang dinilai lebih menerapkan aspek tarbiah berbanding novel daripada empat sayembara penulisan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka sepanjang tempoh berkenaan. Oleh itu, dapat dinyatakan bahawa novel pemenang sayembara anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka ini sememangnya mengandungi aspek tarbiah yang boleh membentuk intelektual dan sahsiah pembaca kanak-kanak. Hal ini menuntut agar dilakukan lebih banyak kajian terhadap novel kanak-kanak dengan menggunakan pendekatan berpaksikan Islam. Kajian tentang genre kanak-kanak ini penting lantaran ia menjadi medium pendidikan dan penyampai nasihat yang selari dengan kehendak agama Islam.
format Thesis
author Ahmad, Mohd Shukrey
author_facet Ahmad, Mohd Shukrey
author_sort Ahmad, Mohd Shukrey
title Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan
title_short Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan
title_full Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan
title_fullStr Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan
title_full_unstemmed Aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil Islam oleh Abdullah Nashih Ulwan
title_sort aspek tarbiah dalam novel kanak-kanak sayembara dewan bahasa dan pustaka berdasarkan pendekatan tarbiyatul aulad fil islam oleh abdullah nashih ulwan
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99645/1/FBMK%202022%2013%20UPMIR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99645/
_version_ 1762963302360547328