Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
Bahasa Arab merupakan bahasa utama dunia pada masa kini. Di Malaysia para pelajar telah diberi peluang untuk mempelajari bahasa ini semenjak dari sekolah rendah lagi. Antara sujek yang dipelajari khususnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia ialah Bahsa Arab Tinggi. Para pelajar melalui subjek ini...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Research Report |
Language: | Burmese |
Published: |
Universiti Sains Islam Malaysia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/4098 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Islam Malaysia |
Language: | Burmese |
id |
my.usim-4098 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.usim-40982012-08-06T07:46:35Z Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor Muhammad Marwan Ismail Rosni Bin Samah, Dr. PJ6068.M3 .M85 2007 Arabic language--Study and teaching--Malaysia Bahasa Arab merupakan bahasa utama dunia pada masa kini. Di Malaysia para pelajar telah diberi peluang untuk mempelajari bahasa ini semenjak dari sekolah rendah lagi. Antara sujek yang dipelajari khususnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia ialah Bahsa Arab Tinggi. Para pelajar melalui subjek ini disasarkan agar menguasai kemahiran-kemahiran bahasa selain asas ilmu tatabahasa dan balaghah Arab. Tujuan penyelidikan ini ialah untuk mengenal pasti kaedah pengajaran subjek ini dan tahap pengaplikasiannya di sekolah-sekolah agama seluruh negeri selangor. Bagi mendapatkan data kajian, penyelidik ini menggunakan method kuantitatif dan sedikit kaedah kualitatif iaitu melalui lawatan observasi ke sekolah sasaran. Dapatan kajian ini menunjukan bahawa para guru telah melaksanakan tugas mereka dengan baik, namun ia masih memerlukan kepada beberapa pembaharuan dan penambahbaikan bagi memantapkannya lagi. Turut dikenal pasti permasaalahan yang dihadapi oleh guru dan para pelajar yang berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)subjek ini. Saranan dan cadangan turut dikemukakan bagi menangani permasalahan tersebut. 2011-03-15T04:28:02Z 2011-03-15T04:28:02Z 2007-04-01 Research Report http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/4098 my ;KOD: PPPP(K)/2006 Universiti Sains Islam Malaysia |
institution |
Universiti Sains Islam Malaysia |
building |
USIM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universit Sains Islam i Malaysia |
content_source |
USIM Institutional Repository |
url_provider |
http://ddms.usim.edu.my/ |
language |
Burmese |
topic |
PJ6068.M3 .M85 2007 Arabic language--Study and teaching--Malaysia |
spellingShingle |
PJ6068.M3 .M85 2007 Arabic language--Study and teaching--Malaysia Muhammad Marwan Ismail Rosni Bin Samah, Dr. Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor |
description |
Bahasa Arab merupakan bahasa utama dunia pada masa kini. Di Malaysia para pelajar telah diberi peluang untuk mempelajari bahasa ini semenjak dari sekolah rendah lagi. Antara sujek yang dipelajari khususnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia ialah Bahsa Arab Tinggi. Para pelajar melalui subjek ini disasarkan agar menguasai kemahiran-kemahiran bahasa selain asas ilmu tatabahasa dan balaghah Arab. Tujuan penyelidikan ini ialah untuk mengenal pasti kaedah pengajaran subjek ini dan tahap pengaplikasiannya di sekolah-sekolah agama seluruh negeri selangor. Bagi mendapatkan data kajian, penyelidik ini menggunakan method kuantitatif dan sedikit kaedah kualitatif iaitu melalui lawatan observasi ke sekolah sasaran. Dapatan kajian ini menunjukan bahawa para guru telah melaksanakan tugas mereka dengan baik, namun ia masih memerlukan kepada beberapa pembaharuan dan penambahbaikan bagi memantapkannya lagi. Turut dikenal pasti permasaalahan yang dihadapi oleh guru dan para pelajar yang berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)subjek ini. Saranan dan cadangan turut dikemukakan bagi menangani permasalahan tersebut. |
format |
Research Report |
author |
Muhammad Marwan Ismail Rosni Bin Samah, Dr. |
author_facet |
Muhammad Marwan Ismail Rosni Bin Samah, Dr. |
author_sort |
Muhammad Marwan Ismail |
title |
Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor |
title_short |
Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor |
title_full |
Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor |
title_fullStr |
Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor |
title_full_unstemmed |
Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor |
title_sort |
laporan penyelidikan: kaedah pengajaran bahasa arab tinggi: kajian di sekolah-sekolah agama negeri selangor |
publisher |
Universiti Sains Islam Malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/4098 |
_version_ |
1645151485448683520 |