Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor

Bahasa Arab merupakan bahasa utama dunia pada masa kini. Di Malaysia para pelajar telah diberi peluang untuk mempelajari bahasa ini semenjak dari sekolah rendah lagi. Antara sujek yang dipelajari khususnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia ialah Bahsa Arab Tinggi. Para pelajar melalui subjek ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Marwan Ismail, Rosni Bin Samah, Dr.
Format: Research Report
Language:Burmese
Published: Universiti Sains Islam Malaysia 2011
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/4098
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Islam Malaysia
Language: Burmese
id my.usim-4098
record_format dspace
spelling my.usim-40982012-08-06T07:46:35Z Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor Muhammad Marwan Ismail Rosni Bin Samah, Dr. PJ6068.M3 .M85 2007 Arabic language--Study and teaching--Malaysia Bahasa Arab merupakan bahasa utama dunia pada masa kini. Di Malaysia para pelajar telah diberi peluang untuk mempelajari bahasa ini semenjak dari sekolah rendah lagi. Antara sujek yang dipelajari khususnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia ialah Bahsa Arab Tinggi. Para pelajar melalui subjek ini disasarkan agar menguasai kemahiran-kemahiran bahasa selain asas ilmu tatabahasa dan balaghah Arab. Tujuan penyelidikan ini ialah untuk mengenal pasti kaedah pengajaran subjek ini dan tahap pengaplikasiannya di sekolah-sekolah agama seluruh negeri selangor. Bagi mendapatkan data kajian, penyelidik ini menggunakan method kuantitatif dan sedikit kaedah kualitatif iaitu melalui lawatan observasi ke sekolah sasaran. Dapatan kajian ini menunjukan bahawa para guru telah melaksanakan tugas mereka dengan baik, namun ia masih memerlukan kepada beberapa pembaharuan dan penambahbaikan bagi memantapkannya lagi. Turut dikenal pasti permasaalahan yang dihadapi oleh guru dan para pelajar yang berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)subjek ini. Saranan dan cadangan turut dikemukakan bagi menangani permasalahan tersebut. 2011-03-15T04:28:02Z 2011-03-15T04:28:02Z 2007-04-01 Research Report http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/4098 my ;KOD: PPPP(K)/2006 Universiti Sains Islam Malaysia
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language Burmese
topic PJ6068.M3 .M85 2007
Arabic language--Study and teaching--Malaysia
spellingShingle PJ6068.M3 .M85 2007
Arabic language--Study and teaching--Malaysia
Muhammad Marwan Ismail
Rosni Bin Samah, Dr.
Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
description Bahasa Arab merupakan bahasa utama dunia pada masa kini. Di Malaysia para pelajar telah diberi peluang untuk mempelajari bahasa ini semenjak dari sekolah rendah lagi. Antara sujek yang dipelajari khususnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia ialah Bahsa Arab Tinggi. Para pelajar melalui subjek ini disasarkan agar menguasai kemahiran-kemahiran bahasa selain asas ilmu tatabahasa dan balaghah Arab. Tujuan penyelidikan ini ialah untuk mengenal pasti kaedah pengajaran subjek ini dan tahap pengaplikasiannya di sekolah-sekolah agama seluruh negeri selangor. Bagi mendapatkan data kajian, penyelidik ini menggunakan method kuantitatif dan sedikit kaedah kualitatif iaitu melalui lawatan observasi ke sekolah sasaran. Dapatan kajian ini menunjukan bahawa para guru telah melaksanakan tugas mereka dengan baik, namun ia masih memerlukan kepada beberapa pembaharuan dan penambahbaikan bagi memantapkannya lagi. Turut dikenal pasti permasaalahan yang dihadapi oleh guru dan para pelajar yang berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)subjek ini. Saranan dan cadangan turut dikemukakan bagi menangani permasalahan tersebut.
format Research Report
author Muhammad Marwan Ismail
Rosni Bin Samah, Dr.
author_facet Muhammad Marwan Ismail
Rosni Bin Samah, Dr.
author_sort Muhammad Marwan Ismail
title Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
title_short Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
title_full Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
title_fullStr Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
title_full_unstemmed Laporan Penyelidikan: Kaedah Pengajaran Bahasa Arab Tinggi: Kajian di Sekolah-Sekolah Agama Negeri Selangor
title_sort laporan penyelidikan: kaedah pengajaran bahasa arab tinggi: kajian di sekolah-sekolah agama negeri selangor
publisher Universiti Sains Islam Malaysia
publishDate 2011
url http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/4098
_version_ 1645151485448683520