Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab
Kemahiran menguasai sesuatu bahasa terletak kepada penguasaan kosa kata bagi bahasa tersebut. Bahasa boleh diumpamakan sebagai sebuah bangunan dan batu batanya sebagai kosa kata. Dalam mempelajari bahasa Arab, pelajar hendaklah menguasai kosa kata yang pelbagai. Untuk menguasai bahasa dengan baik, p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book |
Language: | Burmese |
Published: |
Universiti Sains Islam Malaysia
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/6750 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Islam Malaysia |
Language: | Burmese |
id |
my.usim-6750 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.usim-67502013-12-06T07:21:53Z Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab Rosni Samah Arabic languages--Grammar Arabic languages--Terms and phrase Kemahiran menguasai sesuatu bahasa terletak kepada penguasaan kosa kata bagi bahasa tersebut. Bahasa boleh diumpamakan sebagai sebuah bangunan dan batu batanya sebagai kosa kata. Dalam mempelajari bahasa Arab, pelajar hendaklah menguasai kosa kata yang pelbagai. Untuk menguasai bahasa dengan baik, pelajar perlu mengumpul kosa kata yang banyak berulang dalam pelbagai bidang, dan membudayakan penggunaannya. Pengumpulan kosa kata boleh dicapai melalui aktiviti pembacaan, pendengaran dan interaksi. Buku ini menghurai isu-isu berhubung dengan pemilihan kosa kata, penguasaan dan penggunaan. Antara huraiannya ialah pandangan sarjana dalam bidang pengajaran bahasa Arab tentang kaedah pengajaran kosa kata, asas-asas pemilihan kosa kata seperti kekerapan, bidang penggunaan, ketersediaan dan kesesuaian pengajaran dan pembelajaran. Turut dihuraikan beberapa aktiviti yang boleh dipraktikkan bagi membantu peningkatan penguasaan seperti pendengaran, pembacaan, penggunaan kamus dan interaksi. Turut dikupas dalam buku ini beberapa aktiviti yang dapat membantu dalam mengingati dan membudayakan penggunaan kosa kata. Antara aktiviti yang dimaksudkan ialah membaca, menulis, menonton secara berterusan, menggunakan gambar, berinteraksi, terjemahan, aktiviti bahasa, perdebatan, lawatan sambil belajar dan permainan bahasa. Perbincangan buku ini diakhiri dengan pembentangan hasil kajian tentang perlaksanaan kaedah pengajaran kosa kata yang dijalankan oleh sampel guru. Antara kaedah yang dikemukakan ialah pemilihan perkataan, penterjemahan perkataan, penerangan makna perkataan, pengukuhan dan kaedah penggunaan. Hasil menunjukkan majoriti guru yang menjadi sampel kajian menggunakan pendekatan tersebut. 2013-12-06T07:21:53Z 2013-12-06T07:21:53Z 2013 Book 7989674400015 http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/6750 my Universiti Sains Islam Malaysia |
institution |
Universiti Sains Islam Malaysia |
building |
USIM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universit Sains Islam i Malaysia |
content_source |
USIM Institutional Repository |
url_provider |
http://ddms.usim.edu.my/ |
language |
Burmese |
topic |
Arabic languages--Grammar Arabic languages--Terms and phrase |
spellingShingle |
Arabic languages--Grammar Arabic languages--Terms and phrase Rosni Samah Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab |
description |
Kemahiran menguasai sesuatu bahasa terletak kepada penguasaan kosa kata bagi bahasa tersebut. Bahasa boleh diumpamakan sebagai sebuah bangunan dan batu batanya sebagai kosa kata. Dalam mempelajari bahasa Arab, pelajar hendaklah menguasai kosa kata yang pelbagai. Untuk menguasai bahasa dengan baik, pelajar perlu mengumpul kosa
kata yang banyak berulang dalam pelbagai bidang, dan membudayakan penggunaannya. Pengumpulan kosa kata boleh dicapai melalui aktiviti pembacaan, pendengaran dan interaksi. Buku ini menghurai isu-isu berhubung dengan pemilihan kosa kata, penguasaan dan penggunaan. Antara huraiannya ialah pandangan sarjana dalam bidang pengajaran bahasa Arab tentang
kaedah pengajaran kosa kata, asas-asas pemilihan kosa kata seperti kekerapan, bidang penggunaan, ketersediaan dan kesesuaian pengajaran dan pembelajaran. Turut dihuraikan beberapa aktiviti yang boleh dipraktikkan bagi membantu peningkatan penguasaan seperti pendengaran, pembacaan, penggunaan kamus dan interaksi.
Turut dikupas dalam buku ini beberapa aktiviti yang dapat membantu dalam mengingati dan membudayakan penggunaan kosa kata. Antara aktiviti yang dimaksudkan ialah membaca, menulis, menonton secara berterusan, menggunakan gambar, berinteraksi, terjemahan, aktiviti
bahasa, perdebatan, lawatan sambil belajar dan permainan bahasa. Perbincangan buku ini diakhiri dengan pembentangan hasil kajian
tentang perlaksanaan kaedah pengajaran kosa kata yang dijalankan oleh sampel guru. Antara kaedah yang dikemukakan ialah pemilihan perkataan, penterjemahan perkataan, penerangan makna perkataan,
pengukuhan dan kaedah penggunaan. Hasil menunjukkan majoriti guru yang menjadi sampel kajian menggunakan pendekatan tersebut. |
format |
Book |
author |
Rosni Samah |
author_facet |
Rosni Samah |
author_sort |
Rosni Samah |
title |
Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab |
title_short |
Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab |
title_full |
Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab |
title_fullStr |
Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab |
title_full_unstemmed |
Kaedah Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab |
title_sort |
kaedah pengajaran kosa kata bahasa arab |
publisher |
Universiti Sains Islam Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/6750 |
_version_ |
1645151993319129088 |