QAWL AL-SAHABIYY SEBAGAI SUMBER HUKUM: TUMPUAN KEPADA KES-KES FARAID TERTENTU
Kedudukan qawl al-sahabiyy, sebagai salah satu sumber perlindangan yang tidak disepakati berperanan menerangkan hukum berdasarkan ijtihad yung disandarkan kepada sahabat Rasulullah S.A.W Ijtihad-ijtihad tersebut tidak lari daripada dua fungsi utama iaitu menerangkan semula hukum yang terdapat dalam...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Burmese |
Published: |
Universiti Sains Islam Malaysia
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/9403 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Islam Malaysia |
Language: | Burmese |
Summary: | Kedudukan qawl al-sahabiyy, sebagai salah satu sumber perlindangan yang tidak disepakati berperanan menerangkan hukum berdasarkan ijtihad yung disandarkan kepada sahabat Rasulullah S.A.W Ijtihad-ijtihad tersebut tidak lari daripada dua fungsi utama iaitu menerangkan semula hukum yang terdapat dalam nas atau menghuraikan sesuatu yang baru yang bersesuaian dengan kehendak dan tuntutan syarak. Ini kerana, sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W merupakan generasi awal
yang melihat wahyu diturunkan dan seterusnya menjadi sasaran awaluntuk mengamalkan ajaran Islam. Artikel ini bertujuan menerangkan
kedudukan al-sahabiyy dalam menetapkan sesuatu hukum dari sudut definisi dan pendirian Ulama Usul-Fiqh berkaitan dengannya. Perbincangan juga akan tertumpu kepada kes-kes faraid tertentu iaitu kes-kes yang mempunyai nama dan pengiraan yang tersendiri sehingga menjadikannya terkenal dengan sesuatu gelaran. Empat kes faraid telah dipilih sebagai sampel iaitu kes al-musharrakah, al-kharqa, al-akdariyyah dan al-hamziyyah. Secara umumnya, autoriti pengeluaran jtihad lebih terfokus kepada individu-individu sahabat yang lebih
terkehadapan iaitu mereka yang seringkali menjadi rujukan utama dalam mengeluarkan fatwa. Selain itu, peranan ijtihad sahabat
dalam menghuraikan sesuatu hukum adalah sangat penting walaupun hukum tersebut sudah diperincikan dalam nas syarak seperti hukum
faraid. |
---|