Perhubungan di antara gaya kognitif, jantina, kecerdasan, dan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam biologi, kimia dan fizik

Pendaftaran dan pencapaian akademik Biologi, Kimia dan Fizik yang menurun kebelakangan ini merupakan satu cabaran bagi pendidik sains. Penyelesaian masalqh ini haruslah dicari secepat mungkin agar matlamat mendirikan satu masyarakat yang maju da/am sains dan teknologi tidak terjejas. Sehubungan i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Loo, Peng Peng
Format: Thesis
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/29905/1/Loo_Peng_Peng.pdf
http://eprints.usm.my/29905/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pendaftaran dan pencapaian akademik Biologi, Kimia dan Fizik yang menurun kebelakangan ini merupakan satu cabaran bagi pendidik sains. Penyelesaian masalqh ini haruslah dicari secepat mungkin agar matlamat mendirikan satu masyarakat yang maju da/am sains dan teknologi tidak terjejas. Sehubungan itu, perkaitan antara pembolehubah seperti 'gaya kognitif FDIFI (gaya kebergantungan medan), jantina dan kecerdasan dengan pencapaian Bio/ogi, Kimia dan Fizik telah dikena/pastikan dalam kajian ini. The falling enrollment and achievement in Biology, Chemistry and Physics recently presents a challenge to science educators. Solutions are urgently required so that the goal to build a scientifically and technologically advanced nation is not jeopardized The relationships between variables such as cognitive style (field dependency), gender, intelligence and achievements in Biology, Chemistry and Physics respectively were determined in this study.