Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik

Kajian ini adalah satu kajian kes eksploratori yang dijalankan untuk meneroka potensi pembelajaran berasaskan masalah dalam mengubah kefahaman murid tingkatan 6 dalam konsep genetik dan mengesan amalan pembelajaran arah kendiri semasa murid menjalani pembelajaran berasaskan masalah. Konsep-konsep ge...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nasir, Maimunah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31557/1/MAIMUNAH_BINTI_NASIR_24.pdf
http://eprints.usm.my/31557/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.31557
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.31557 http://eprints.usm.my/31557/ Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik Nasir, Maimunah L7-991 Education (General) Kajian ini adalah satu kajian kes eksploratori yang dijalankan untuk meneroka potensi pembelajaran berasaskan masalah dalam mengubah kefahaman murid tingkatan 6 dalam konsep genetik dan mengesan amalan pembelajaran arah kendiri semasa murid menjalani pembelajaran berasaskan masalah. Konsep-konsep genetik yang terlibat dalam kajian ini ialah konsep asas genetik Mendel dan konsep modifikasi genetik Mendel. Kajian ini telah dijalankan di sebuah sekolah menengah harian biasa di daerah Kuala Muda / Yan, Kedah. Sebanyak 7 modul PBM berdasarkan 7 konsep utama dalam genetik iaitu 2 konsep asas genetik Mendel dan 5 konsep modifikasi genetik Mendel telah dibina. Instrumen- instrumen kajian ini ialah ujian diagnostik dua-aras genetik yang dibina oleh Tsui dan Treagust (2010), temu bual, latihan murid, catatan nota murid, pemerhatian dan catatan penilaian kendiri murid. Analisis data dilakukan secara kuantitatif dan kualitatif. This exploratory case study was conducted to explore the potential problem-based learning in the sixth form students' conceptual change in the concept of genetic and to detect the self- directed learning practices while students undergo problem-based learning. Genetic concepts involved in this study are the basic concepts of Mendelian genetics and the Mendelian genetic modification concepts. The study was conducted in an ordinary secondary school in the district of Kuala Muda / Yan, Kedah. A total of 7 problem-based learning modules containing 7 main concepts in genetics; 2 basic concepts of Mendelian genetics and 5 concepts of modification of Mendelian genetics were built. The instruments of this study are two-tiered genetics diagnostic test built by Tsui and Treagust (2010), interviews, students' exercises, students' notes, observations and records of students' self-assessment. The data were analyzed quantitatively and qualitatively. 2016-02 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/31557/1/MAIMUNAH_BINTI_NASIR_24.pdf Nasir, Maimunah (2016) Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Nasir, Maimunah
Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik
description Kajian ini adalah satu kajian kes eksploratori yang dijalankan untuk meneroka potensi pembelajaran berasaskan masalah dalam mengubah kefahaman murid tingkatan 6 dalam konsep genetik dan mengesan amalan pembelajaran arah kendiri semasa murid menjalani pembelajaran berasaskan masalah. Konsep-konsep genetik yang terlibat dalam kajian ini ialah konsep asas genetik Mendel dan konsep modifikasi genetik Mendel. Kajian ini telah dijalankan di sebuah sekolah menengah harian biasa di daerah Kuala Muda / Yan, Kedah. Sebanyak 7 modul PBM berdasarkan 7 konsep utama dalam genetik iaitu 2 konsep asas genetik Mendel dan 5 konsep modifikasi genetik Mendel telah dibina. Instrumen- instrumen kajian ini ialah ujian diagnostik dua-aras genetik yang dibina oleh Tsui dan Treagust (2010), temu bual, latihan murid, catatan nota murid, pemerhatian dan catatan penilaian kendiri murid. Analisis data dilakukan secara kuantitatif dan kualitatif. This exploratory case study was conducted to explore the potential problem-based learning in the sixth form students' conceptual change in the concept of genetic and to detect the self- directed learning practices while students undergo problem-based learning. Genetic concepts involved in this study are the basic concepts of Mendelian genetics and the Mendelian genetic modification concepts. The study was conducted in an ordinary secondary school in the district of Kuala Muda / Yan, Kedah. A total of 7 problem-based learning modules containing 7 main concepts in genetics; 2 basic concepts of Mendelian genetics and 5 concepts of modification of Mendelian genetics were built. The instruments of this study are two-tiered genetics diagnostic test built by Tsui and Treagust (2010), interviews, students' exercises, students' notes, observations and records of students' self-assessment. The data were analyzed quantitatively and qualitatively.
format Thesis
author Nasir, Maimunah
author_facet Nasir, Maimunah
author_sort Nasir, Maimunah
title Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik
title_short Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik
title_full Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik
title_fullStr Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik
title_full_unstemmed Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik
title_sort pembelajaran berasaskan masalah dan amalan pembelajaran arah kendiri ke arah perubahan kefahaman murid tingkatan enam dalam konsep genetik
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/31557/1/MAIMUNAH_BINTI_NASIR_24.pdf
http://eprints.usm.my/31557/
_version_ 1643707428018061312