Distribution of opportunities in tertiary education in Malaysia: A review of the fifth Malaysia Plan.
Sejak Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilancarkan di Malaysia, peluang untuk pelajar-pelajar tempatan untuk mendapat pelajaran tinggi telah diperluaskan dengan hebatnya. Pelajar-pelajar bumiputera khususnya telah mendapat peluang yang banyak sekali dan ini adalah selaras dengan objektif-objektif · DEB. J...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1986
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33608/1/jilid_08_artikel_05.pdf http://eprints.usm.my/33608/ http://apjee.usm.my/JPP_08_1986/jilid%2008%20artikel%2005.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Sejak Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilancarkan di Malaysia, peluang untuk pelajar-pelajar tempatan untuk mendapat pelajaran tinggi telah diperluaskan dengan hebatnya. Pelajar-pelajar bumiputera
khususnya telah mendapat peluang yang banyak sekali dan ini adalah selaras dengan objektif-objektif ·
DEB. Jelaslah bahawa dalam usaha membahagikan semula peluang-peluang yang ada itu supaya semua
kaum di negara ini dapat menikmati faedahnya dengan saksama, pihak kerajaan telah campurtangan
dalam proses pengambilan pelajar ke institusi-institusi pelajaran tinggi dalam negeri. Polisi ini telah
menghasilkan faedah yang banyak tetapi belum berjaya dengan penuh. Hampir 1/3 daripada semua
pelajar yang berdaftar dalam kursus-kursus ijazah masih lagj terpaksa mendapat pendidikannya daripada
institusi-institusi luar negeri juga. Lebih daripada 50% pelajar kaum Cina dan kaum India terpaksa
mendapat pendidikan tinggi mereka dari luar negeri. |
---|