Pendekatan dan Perkaedahan Pengajaran Kesusasteraan KBSM: Cabaran-cabaran Kepada Guru Kesusasteraan
Reformasi di dalam pendidikan yang telah berlaku di dekad mutakhir telah mengubah tentang falsafah, pendekatan dan kaedah mengajar. Penegasan dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN) yang berhasrat mahu "mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis daripada intelek, rohani, emosi dan jasmani,...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1993
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33854/1/Jilid_12_Artikel_01.pdf http://eprints.usm.my/33854/ http://apjee.usm.my/JPP_12_1993/Jilid%2012%20Artikel%2001.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Reformasi di dalam pendidikan yang telah berlaku di dekad
mutakhir telah mengubah tentang falsafah, pendekatan dan
kaedah mengajar. Penegasan dalam Falsafah Pendidikan
Negara (FPN) yang berhasrat mahu "mewujudkan insan yang
seimbang dan harmonis daripada intelek, rohani, emosi dan
jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan", di samping penggubalan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah (KBSM) dengan matlamat-matlamat yang amat jitu
dan ideal, menuntut pendekatan mengajar dalam mata pelajaran
dengan mengutamakan "strategi-strategi pengajaran yang
berunsur penyelesaian rnasalah atau inkuiri untuk membina
kemampuan berfikir, menimbang dan membuat keputusan yang
saksama". |
---|