Pendekatan dan Perkaedahan Pengajaran Kesusasteraan KBSM: Cabaran-cabaran Kepada Guru Kesusasteraan

Reformasi di dalam pendidikan yang telah berlaku di dekad mutakhir telah mengubah tentang falsafah, pendekatan dan kaedah mengajar. Penegasan dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN) yang berhasrat mahu "mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis daripada intelek, rohani, emosi dan jasmani,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Othman, Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1993
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33854/1/Jilid_12_Artikel_01.pdf
http://eprints.usm.my/33854/
http://apjee.usm.my/JPP_12_1993/Jilid%2012%20Artikel%2001.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
Description
Summary:Reformasi di dalam pendidikan yang telah berlaku di dekad mutakhir telah mengubah tentang falsafah, pendekatan dan kaedah mengajar. Penegasan dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN) yang berhasrat mahu "mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis daripada intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan", di samping penggubalan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dengan matlamat-matlamat yang amat jitu dan ideal, menuntut pendekatan mengajar dalam mata pelajaran dengan mengutamakan "strategi-strategi pengajaran yang berunsur penyelesaian rnasalah atau inkuiri untuk membina kemampuan berfikir, menimbang dan membuat keputusan yang saksama".