Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers

Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakik...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rowe , Michael John, Furlong, John
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1995
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33977/1/Jilid_14_Artikel_07.pdf
http://eprints.usm.my/33977/
http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
Description
Summary:Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakikatnya, tanggungjawab kedua-dua pihak tidaklah seimbang. Sekolah mempunyai tanggungjawab utama melatih guru pelatih untuk mengajar mata pelajaran pengkhususan, menilai murid dan menguruskan kelas; dan menyelia guru pelatih dan menilai kecekapan mereka dalam kemahiran tersebut. Institusi pengajian tinggi pula bertanggungjawab menentukan kursus-kursus bagi memenuhi keperluan syarat akademik, mendapatkan pengiktirafan, mengurniakan sijil kelayakan kepada guru pelatih yang berjaya dan menempatkan mereka di beberapa sekolah