Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakik...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1995
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33977/1/Jilid_14_Artikel_07.pdf http://eprints.usm.my/33977/ http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2007.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun
kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul
tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru
pelatih. Pada hakikatnya, tanggungjawab kedua-dua pihak tidaklah seimbang. Sekolah mempunyai
tanggungjawab utama melatih guru pelatih untuk mengajar mata pelajaran pengkhususan, menilai murid
dan menguruskan kelas; dan menyelia guru pelatih dan menilai kecekapan mereka dalam kemahiran
tersebut. Institusi pengajian tinggi pula bertanggungjawab menentukan kursus-kursus bagi memenuhi
keperluan syarat akademik, mendapatkan pengiktirafan, mengurniakan sijil kelayakan kepada guru
pelatih yang berjaya dan menempatkan mereka di beberapa sekolah |
---|