Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempen...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf http://eprints.usm.my/34230/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
id |
my.usm.eprints.34230 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.34230 http://eprints.usm.my/34230/ Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? Mohd. Saat, Rohaida Abu Bakar, Kamariah LB2300 Higher Education Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf Mohd. Saat, Rohaida and Abu Bakar, Kamariah (2005) Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Mohd. Saat, Rohaida Abu Bakar, Kamariah Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? |
description |
Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains.
Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan
untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah.
Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran
dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan
bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains.
Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web,
(2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini
membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan
pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web. |
format |
Article |
author |
Mohd. Saat, Rohaida Abu Bakar, Kamariah |
author_facet |
Mohd. Saat, Rohaida Abu Bakar, Kamariah |
author_sort |
Mohd. Saat, Rohaida |
title |
Technology-Based Science Classroom:
What Factors Facilitate Learning? |
title_short |
Technology-Based Science Classroom:
What Factors Facilitate Learning? |
title_full |
Technology-Based Science Classroom:
What Factors Facilitate Learning? |
title_fullStr |
Technology-Based Science Classroom:
What Factors Facilitate Learning? |
title_full_unstemmed |
Technology-Based Science Classroom:
What Factors Facilitate Learning? |
title_sort |
technology-based science classroom:
what factors facilitate learning? |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf http://eprints.usm.my/34230/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf |
_version_ |
1643708147686178816 |