Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?

Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Saat, Rohaida, Abu Bakar, Kamariah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34230/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.34230
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34230 http://eprints.usm.my/34230/ Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? Mohd. Saat, Rohaida Abu Bakar, Kamariah LB2300 Higher Education Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf Mohd. Saat, Rohaida and Abu Bakar, Kamariah (2005) Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Mohd. Saat, Rohaida
Abu Bakar, Kamariah
Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
description Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web.
format Article
author Mohd. Saat, Rohaida
Abu Bakar, Kamariah
author_facet Mohd. Saat, Rohaida
Abu Bakar, Kamariah
author_sort Mohd. Saat, Rohaida
title Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_short Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_full Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_fullStr Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_full_unstemmed Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_sort technology-based science classroom: what factors facilitate learning?
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34230/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf
_version_ 1643708147686178816