Kesan Faktor Jantina, Etnik Dan Gaya Kognitif Ke Atas Pencapaian Pengajian Am (The Effect Of Gender Ethnicity And Cognitive Styles On Achievement In General Paper)
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan jantina, etnik dan gaya kognitif ke atas pencapaian Pengajian Am dalam kalangan pelajar tingkatan enam. Sampel kajian terdiri daripada 152 orang pelajar tingkatan enam atas (60 lelaki dan 92 perempuan) yang diambil dari sebuah sekolah terpilih di da...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34504/1/JPP23-7_KESAN_FAKTOR_JANTINA.pdf http://eprints.usm.my/34504/ http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/JPP23-7_KESAN%20FAKTOR%20JANTINA.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan jantina, etnik dan gaya
kognitif ke atas pencapaian Pengajian Am dalam kalangan pelajar tingkatan enam.
Sampel kajian terdiri daripada 152 orang pelajar tingkatan enam atas (60 lelaki dan 92
perempuan) yang diambil dari sebuah sekolah terpilih di daerah Larut Matang dan
Selama, Perak. Sampel ini merangkumi pelajar yang berbangsa Melayu, Cina dan India.
Ujian GEFT (Group Embedded Figures Test) telah digunakan untuk mengukur gaya
kognitif pelajar manakala pencapaian mereka dalam mata pelajaran Pengajian Am pula
diukur dengan peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) tahun 2006. Dapatan
analisis ujian-t menunjukkan bahawa pelajar perempuan mempunyai pencapaian
Pengajian Am yang lebih baik secara signifikan berbanding dengan pelajar lelaki (t =
3.53, p < 0.05). Dari segi etnik pula, Analysis of Variance (ANOVA) menunjukkan
bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian mengikut etnik. Namun,
analisis post-hoc membuktikan bahawa perbezaan yang signifikan hanya wujud antara
pelajar Melayu dan Cina sahaja. Hubungan antara gaya kognitif dengan pencapaian
Pengajian Am telah diuji melalui analisis korelasi Pearson. Kedua-dua variabel ini
didapati mempunyai hubungan yang positif dan signifikan (r = 0.15, p < 0.05). Keputusan
ANOVA dua hala seterusnya menunjukkan bahawa gaya kognitif tidak mempunyai kesan
interaksi yang signifikan dengan faktor jantina [F(1, 148) = 3.63, p > 0.05, eta squared
0.02] mahupun faktor etnik [F(2, 146) = 0.86, p > 0.05, eta squared = 0.01]. Kajian ini
mendapati bahawa pelajar perempuan mempunyai pencapaian yang lebih baik berbanding
dengan lelaki. Perbezaan pencapaian ini mungkin berpunca daripada faktor-faktor lain
kerana ia bukan disebabkan oleh perbezaan gaya kognitif mereka. Secara ringkasnya,
kajian ini menyumbang dari segi penyelidikan kerana ia membekalkan data empirikal
tentang psikologi dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Pengajian Am yang jarang
dikaji oleh pengkaji tempatan. Selain daripada itu, maklumat kajian ini juga berguna
untuk para pendidik dan kaunselor sekolah dalam mengatur strategi untuk meningkatkan
pencapaian pelajar dalam Pengajian Am, sebuah mata pelajaran yang wajib di peringkat
tingkatan enam. |
---|