Perbandingan Pencapaian Murid Dalam Ujian Sains Berdasarkan Versi Bahasa Inggeris Dan Bahasa Melayu (Comparing Students’ Achievement For Science Test In English And In Malay Language)
Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan dasar mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Hasil daripada perubahan dasar bahasa, Lembaga Peperiksaan Malaysia dan Majlis Peperiksaan Malaysia menggunakan ujian dwibahasa (iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Melayu) untuk mentaksirk...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34541/1/JPP24_09_LimPH_143-163.pdf http://eprints.usm.my/34541/ http://apjee.usm.my/APJEE_24_2009/JPP24_09_LimPH_143-163.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan dasar mengajar Sains
dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Hasil daripada perubahan dasar bahasa, Lembaga
Peperiksaan Malaysia dan Majlis Peperiksaan Malaysia menggunakan ujian dwibahasa
(iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Melayu) untuk mentaksirkan kedua-dua mata pelajaran
tersebut pada semua peringkat peperiksaan awam. Kajian telah menunjukkan ujian dalam
bahasa yang berlainan mungkin tidak menunjukkan kesetaraan psikometrik. Dengan itu,
kajian ini dijalankan untuk menentukan punca perbezaan pencapaian disebabkan oleh
perbezaan dalam bahasa atau perbezaan kebolehan pelajar yang sebenarnya. |
---|