Teknik Persembahan Elemen Pendidikan: Perbandingan Antara Komik Umum Dan Komik Pendidikan
Komik merupakan khazanah seni tempatan yang bernilai tinggi. Kebanjiran majalah dan komik yang berkonsepkan infotainmentdi Malaysia memberi petunjuk bahawa masyarakat mula menerima komik sebagai sumber pengetahuan. Walau bagaimanapun, kajian terperinci berkenaan elemen pendidikan dalam media visu...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/38916/1/FULL_PAPER_068_.pdf http://eprints.usm.my/38916/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Komik merupakan khazanah seni tempatan yang bernilai tinggi. Kebanjiran
majalah dan komik yang berkonsepkan infotainmentdi Malaysia memberi petunjuk
bahawa masyarakat mula menerima komik sebagai sumber pengetahuan. Walau
bagaimanapun, kajian terperinci berkenaan elemen pendidikan dalam media visual ini
masih terhad. Maka, kertas kerja ini bertujuan untuk menganalisis perbandingan antara
komik umum dan komik yang berlabelkan pendidikan dari segi teknik persembahan
elemen pendidikan. Elemen utama dalam komik bercetak disenaraikan mengikut
kategori berbeza bagi mengenal pasti bagaimana unsur pendidikan diintegrasikan.
Analisamenunjukkan bahawa komik umum menyampaikan kandungan pendidikan
secara lebih halus dan tersirat. Komik pendidikan sebaliknyajelas menonjolkan
kandungan ilmiah secara tersurat sama ada dipaparkan sebahagian dari panel komik
ataupun dimuatkan dalam ruang bukan komik berasingan. Dapatan kajian untuk komik
pendidikan juga selari dengan definisi komik instructionalyang dinyatakan oleh pelopor
seni komik antarabangsa, WillEisner di mana terdapat dua klasifikasi umum komik
pendidikan iaitu kandungan bersifat fakta dan kandungan untuk pembentukan sikap |
---|