Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media

Matlamat kajian adalah untuk menggapai diskripsi penggunaan media baru yang diamalkan oleh remaja berhubung amalan permainan media dan genre peryertaan. Perbuatan melepak (hanging out), sikap meneroka (messing out) dan pakar (geeking out) adalah tiga bentuk penyertaan genre yang menggambarkan bentuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zain, Ahmad Zulman, Balraj Baboo, Shanti
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/39540/1/PAPER_78.pdf
http://eprints.usm.my/39540/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.39540
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.39540 http://eprints.usm.my/39540/ Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media Mohd Zain, Ahmad Zulman Balraj Baboo, Shanti NE Print media Matlamat kajian adalah untuk menggapai diskripsi penggunaan media baru yang diamalkan oleh remaja berhubung amalan permainan media dan genre peryertaan. Perbuatan melepak (hanging out), sikap meneroka (messing out) dan pakar (geeking out) adalah tiga bentuk penyertaan genre yang menggambarkan bentuk komitmen yang berbeza terhadap penglibatan media dan ianya memberikan kesan berbeza dari segi sosial, amalan dan juga pembelajaran dinamik. Kajian ini adalah penting dan signifikan untuk melihat corak budaya sosial pemain bermain di media baru. Kajian ini juga boleh mengkategorikan para pemain berasaskan genre penyertaan iaitu mengikut cara mereka berhubung dan bermain permainan. Berasaskancorak pendekatan bermain yang berbeza mengikut genre penyertaan, pemain juga dapat dianalisakan menerusi amalan motivasi permainan . Ianya boleh dilihat secara terperinci penganalisaan terhadap tahap amalan motivasi dalam permainan. 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/39540/1/PAPER_78.pdf Mohd Zain, Ahmad Zulman and Balraj Baboo, Shanti (2016) Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media. In: 2nd International Conference on Creative Media, Design & Technology (REKA) 2016, 26-27 September, 2016, Pulau Pinang, Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic NE Print media
spellingShingle NE Print media
Mohd Zain, Ahmad Zulman
Balraj Baboo, Shanti
Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media
description Matlamat kajian adalah untuk menggapai diskripsi penggunaan media baru yang diamalkan oleh remaja berhubung amalan permainan media dan genre peryertaan. Perbuatan melepak (hanging out), sikap meneroka (messing out) dan pakar (geeking out) adalah tiga bentuk penyertaan genre yang menggambarkan bentuk komitmen yang berbeza terhadap penglibatan media dan ianya memberikan kesan berbeza dari segi sosial, amalan dan juga pembelajaran dinamik. Kajian ini adalah penting dan signifikan untuk melihat corak budaya sosial pemain bermain di media baru. Kajian ini juga boleh mengkategorikan para pemain berasaskan genre penyertaan iaitu mengikut cara mereka berhubung dan bermain permainan. Berasaskancorak pendekatan bermain yang berbeza mengikut genre penyertaan, pemain juga dapat dianalisakan menerusi amalan motivasi permainan . Ianya boleh dilihat secara terperinci penganalisaan terhadap tahap amalan motivasi dalam permainan.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Zain, Ahmad Zulman
Balraj Baboo, Shanti
author_facet Mohd Zain, Ahmad Zulman
Balraj Baboo, Shanti
author_sort Mohd Zain, Ahmad Zulman
title Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media
title_short Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media
title_full Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media
title_fullStr Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media
title_full_unstemmed Permainan Elektronik: Satu Kajian Awal Amalan Penyertaan Genre Dan Amalan Motivasi Dalam Permainan Media
title_sort permainan elektronik: satu kajian awal amalan penyertaan genre dan amalan motivasi dalam permainan media
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/39540/1/PAPER_78.pdf
http://eprints.usm.my/39540/
_version_ 1643709681481285632