Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu

Perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi semua aspek dalam kehidupan manusia. Bidang kesusasteraan juga tidak terkecuali daripada menerima kesan ledakan perkembangan bidang ini sehingga mengubah proses penciptaan karya kesusasteraan. Namun begitu, tidak banyak kajian yang dijalankan oleh sa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ghazali, Muhammad Nur Saiful
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/52081/1/MUHAMMAD%20NUR%20SAIFUL%20BIN%20GHAZALI%20-%20TESIS%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/52081/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.52081
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.52081 http://eprints.usm.my/52081/ Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu Ghazali, Muhammad Nur Saiful B1-5802 Philosophy (General) Perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi semua aspek dalam kehidupan manusia. Bidang kesusasteraan juga tidak terkecuali daripada menerima kesan ledakan perkembangan bidang ini sehingga mengubah proses penciptaan karya kesusasteraan. Namun begitu, tidak banyak kajian yang dijalankan oleh sarjana berkenaan penulisan gaya baharu novel popular Melayu yang berpunca daripada perkembangan bidang teknologi maklumat dan komunikasi. Kajian ini mengkaji penggunaan teknologi digital oleh dua orang pengarang novel popular Melayu iaitu Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu Bakar. Selain itu, tesis ini juga mengenal pasti hubungan antara proses kreatif keterlibatan oleh pengarang-pengarang tersebut dengan menggunakan teori proses pembangunan produk baharu dalam konteks pemasaran dalam talian. Tiga kaedah kajian telah digunakan dalam kajian ini iaitu kaedah kepustakaan, temu bual dan carian Internet. Hasil daripada kajian mendapati bahawa proses kreatif keterlibatan yang digunakan oleh Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu bakar dalam penghasilan novel-novel mereka merupakan satu bentuk pemasaran dalam talian yang bertepatan dengan proses pembangunan produk baharu dalam pemasaran moden. Secara umumnya, kegiatan mengarang karya kesusasteraan kini tidak harus dikaji dari aspek kesusasteraannya sahaja, namun perlu mencakupi semua aspek seperti penggunaan media digital, pemasaran dan penjualan naskhah sastera dalam mendepani cabaran masa hadapan. 2020-05 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/52081/1/MUHAMMAD%20NUR%20SAIFUL%20BIN%20GHAZALI%20-%20TESIS%20cut.pdf Ghazali, Muhammad Nur Saiful (2020) Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic B1-5802 Philosophy (General)
spellingShingle B1-5802 Philosophy (General)
Ghazali, Muhammad Nur Saiful
Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
description Perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi semua aspek dalam kehidupan manusia. Bidang kesusasteraan juga tidak terkecuali daripada menerima kesan ledakan perkembangan bidang ini sehingga mengubah proses penciptaan karya kesusasteraan. Namun begitu, tidak banyak kajian yang dijalankan oleh sarjana berkenaan penulisan gaya baharu novel popular Melayu yang berpunca daripada perkembangan bidang teknologi maklumat dan komunikasi. Kajian ini mengkaji penggunaan teknologi digital oleh dua orang pengarang novel popular Melayu iaitu Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu Bakar. Selain itu, tesis ini juga mengenal pasti hubungan antara proses kreatif keterlibatan oleh pengarang-pengarang tersebut dengan menggunakan teori proses pembangunan produk baharu dalam konteks pemasaran dalam talian. Tiga kaedah kajian telah digunakan dalam kajian ini iaitu kaedah kepustakaan, temu bual dan carian Internet. Hasil daripada kajian mendapati bahawa proses kreatif keterlibatan yang digunakan oleh Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu bakar dalam penghasilan novel-novel mereka merupakan satu bentuk pemasaran dalam talian yang bertepatan dengan proses pembangunan produk baharu dalam pemasaran moden. Secara umumnya, kegiatan mengarang karya kesusasteraan kini tidak harus dikaji dari aspek kesusasteraannya sahaja, namun perlu mencakupi semua aspek seperti penggunaan media digital, pemasaran dan penjualan naskhah sastera dalam mendepani cabaran masa hadapan.
format Thesis
author Ghazali, Muhammad Nur Saiful
author_facet Ghazali, Muhammad Nur Saiful
author_sort Ghazali, Muhammad Nur Saiful
title Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
title_short Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
title_full Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
title_fullStr Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
title_full_unstemmed Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
title_sort hubungan proses kreatif keterlibatan dengan pemasaran dalam talian: satu kajian novel-novel popular melayu
publishDate 2020
url http://eprints.usm.my/52081/1/MUHAMMAD%20NUR%20SAIFUL%20BIN%20GHAZALI%20-%20TESIS%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/52081/
_version_ 1729703913431498752