Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengetahuan guru dan amalan dalam melaksanakan aktiviti produksi teater terhadap proses PdP bagi mata pelajaran KMK. Selain itu, untuk mengkaji kesan pelaksanaan aktiviti produksi teater ini terhadap pemikiran kreatif murid. Seorang guru KMK dan 10 orang murid ter...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zahari, Mohd Amir Mohd
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/59748/1/MOHD%20AMIR%20BIN%20MOHD%20ZAHARI%20-%20TESIS24.pdf
http://eprints.usm.my/59748/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.59748
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.59748 http://eprints.usm.my/59748/ Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid Zahari, Mohd Amir Mohd L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengetahuan guru dan amalan dalam melaksanakan aktiviti produksi teater terhadap proses PdP bagi mata pelajaran KMK. Selain itu, untuk mengkaji kesan pelaksanaan aktiviti produksi teater ini terhadap pemikiran kreatif murid. Seorang guru KMK dan 10 orang murid terlibat dalam penyelidikan ini. Mereka telah dipilih menggunakan teknik persampelan bertujuan. Kajian ini telah dilaksanakan di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Reka bentuk penyelidikan kajian kes telah digunakan dalam kajian ini bagi menjawab tiga soalan kajian. Ketiga-tiga soalan kajian terdiri daripada (i)Sejauhmanakah penguasaan pengetahuan guru terhadap pelaksanaan aktiviti produksi teater dalam PdP KMK; (ii) sejauhmanakah amalan aktiviti produksi teater yang dilaksanakan dalam proses PdP KMK dan (iii) apakah kesan pelaksanaan aktiviti produksi teater terhadap pemikiran kreatif murid. Bagi menjawab soalan-soalan ini, kajian ini telah menggunakan dua teknik pengumpulan data iaitu temu bual separa berstruktur dan penganalisisan dokumen seperti penulisan jurnal murid, data-data ini kemudiannya dianalisis dengan menggunakan tematik kualitatif. Penggunaan analisis tematik kualitatif ini adalah bertujuan untuk menyaring kod dan membina tema yang relevan untuk menjawab soalan kajian. 2022-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/59748/1/MOHD%20AMIR%20BIN%20MOHD%20ZAHARI%20-%20TESIS24.pdf Zahari, Mohd Amir Mohd (2022) Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Zahari, Mohd Amir Mohd
Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengetahuan guru dan amalan dalam melaksanakan aktiviti produksi teater terhadap proses PdP bagi mata pelajaran KMK. Selain itu, untuk mengkaji kesan pelaksanaan aktiviti produksi teater ini terhadap pemikiran kreatif murid. Seorang guru KMK dan 10 orang murid terlibat dalam penyelidikan ini. Mereka telah dipilih menggunakan teknik persampelan bertujuan. Kajian ini telah dilaksanakan di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Reka bentuk penyelidikan kajian kes telah digunakan dalam kajian ini bagi menjawab tiga soalan kajian. Ketiga-tiga soalan kajian terdiri daripada (i)Sejauhmanakah penguasaan pengetahuan guru terhadap pelaksanaan aktiviti produksi teater dalam PdP KMK; (ii) sejauhmanakah amalan aktiviti produksi teater yang dilaksanakan dalam proses PdP KMK dan (iii) apakah kesan pelaksanaan aktiviti produksi teater terhadap pemikiran kreatif murid. Bagi menjawab soalan-soalan ini, kajian ini telah menggunakan dua teknik pengumpulan data iaitu temu bual separa berstruktur dan penganalisisan dokumen seperti penulisan jurnal murid, data-data ini kemudiannya dianalisis dengan menggunakan tematik kualitatif. Penggunaan analisis tematik kualitatif ini adalah bertujuan untuk menyaring kod dan membina tema yang relevan untuk menjawab soalan kajian.
format Thesis
author Zahari, Mohd Amir Mohd
author_facet Zahari, Mohd Amir Mohd
author_sort Zahari, Mohd Amir Mohd
title Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid
title_short Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid
title_full Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid
title_fullStr Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid
title_full_unstemmed Pengetahuan, Amalan Guru Dan Kesan Penggunaan Aktiviti Produksi Teater Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Terhadap Pemikiran Kreatif Murid
title_sort pengetahuan, amalan guru dan kesan penggunaan aktiviti produksi teater dalam pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan melayu komunikatif terhadap pemikiran kreatif murid
publishDate 2022
url http://eprints.usm.my/59748/1/MOHD%20AMIR%20BIN%20MOHD%20ZAHARI%20-%20TESIS24.pdf
http://eprints.usm.my/59748/
_version_ 1789425564682027008