KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL

Sektor pembuatan makanan hari ini semakin rancak dengan kemunculan ramai usahawan kecil yang terlibat dalam penghasilan produk makanan halal. Mereka memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi negara dengan menyediakan peluang pekerjaan serta mampu menghasilkan pengeluaran yang menepati pia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sazelin, Arif
Format: Article
Language:English
Published: UKM 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/12037/1/malim_journal.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/12037/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Language: English
id my.utem.eprints.12037
record_format eprints
spelling my.utem.eprints.120372015-05-28T04:22:04Z http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/12037/ KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL Sazelin, Arif BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc HB Economic Theory Sektor pembuatan makanan hari ini semakin rancak dengan kemunculan ramai usahawan kecil yang terlibat dalam penghasilan produk makanan halal. Mereka memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi negara dengan menyediakan peluang pekerjaan serta mampu menghasilkan pengeluaran yang menepati piawaian syariah. Fokus utama penulisan ini adalah bagi melihat keupayaan para pengusaha kecil dalam memasarkan hasil produk makanan halal mereka ke pasaran. Maklumat ini diperolehi dengan mengenalpasti masalah dan kekangan yang dihadapi oleh mereka terlebih dahulu. Hasil daripada maklumat ini, beberapa saranan strategi pemasaran dicadangkan dengan melihat kepada keupayaan mereka. Kaedah pengumpulan data secara soal selidik digunakan di mana 55 orang pengusaha makanan halal berstatus kecil yang berdaftar dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) sekitar daerah Melaka Tengah telah dipilih. Secara keseluruhan hasil kajian ini mampu mengupas permasalahan dan kekangan yang dihadapi oleh responden dan secara tidak langsung dapat mengenalpasti keupayaan pemasaran dalam memasarkan produk halal mereka. UKM 2009-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/12037/1/malim_journal.pdf Sazelin, Arif (2009) KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL. MALIM-JURNAL PENGAJIAN UMUM ASIA TENGGARA, 10. pp. 183-208. ISSN 1511-8393
institution Universiti Teknikal Malaysia Melaka
building UTEM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknikal Malaysia Melaka
content_source UTEM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utem.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
HB Economic Theory
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
HB Economic Theory
Sazelin, Arif
KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL
description Sektor pembuatan makanan hari ini semakin rancak dengan kemunculan ramai usahawan kecil yang terlibat dalam penghasilan produk makanan halal. Mereka memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi negara dengan menyediakan peluang pekerjaan serta mampu menghasilkan pengeluaran yang menepati piawaian syariah. Fokus utama penulisan ini adalah bagi melihat keupayaan para pengusaha kecil dalam memasarkan hasil produk makanan halal mereka ke pasaran. Maklumat ini diperolehi dengan mengenalpasti masalah dan kekangan yang dihadapi oleh mereka terlebih dahulu. Hasil daripada maklumat ini, beberapa saranan strategi pemasaran dicadangkan dengan melihat kepada keupayaan mereka. Kaedah pengumpulan data secara soal selidik digunakan di mana 55 orang pengusaha makanan halal berstatus kecil yang berdaftar dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) sekitar daerah Melaka Tengah telah dipilih. Secara keseluruhan hasil kajian ini mampu mengupas permasalahan dan kekangan yang dihadapi oleh responden dan secara tidak langsung dapat mengenalpasti keupayaan pemasaran dalam memasarkan produk halal mereka.
format Article
author Sazelin, Arif
author_facet Sazelin, Arif
author_sort Sazelin, Arif
title KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL
title_short KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL
title_full KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL
title_fullStr KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL
title_full_unstemmed KEUPAYAAN PEMASARAN DI KALANGAN PENGUSAHA KECIL MAKANAN HALAL DI MELAKA TENGAH:SATU KAJIAN AWAL
title_sort keupayaan pemasaran di kalangan pengusaha kecil makanan halal di melaka tengah:satu kajian awal
publisher UKM
publishDate 2009
url http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/12037/1/malim_journal.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/12037/
_version_ 1665905485349388288