Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia

Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejurute...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Rozelan, Yunus, Amir , Aris, Rusnani, Abdul Kadir
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/1/LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI%2C_KEAKURAN.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Language: English
id my.utem.eprints.4924
record_format eprints
spelling my.utem.eprints.49242015-05-28T03:29:31Z http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/ Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia Ahmad Rozelan, Yunus Amir , Aris Rusnani, Abdul Kadir BF Psychology Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejuruteraan yang dipilih secara rawak mudah. Alat kajian yang digunakan ialah alat ukur keakuran yang dibina oleh pengkaji dengan kebolehpercayaan Nilai Alpha Cronbach .783, dan Self-Directed Search – Form Easy (SDS) yang diterjemahkan oleh Amla Mohd Salleh (1984) untuk mengukur minat kerjaya. telah digunakan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa pelajar dari hanya lima daripada tujuh belas program pengajian selaras dengan ciri program yang dicadangkan oleh Holland melalui The Educational Opportunities Finder (Rosen, Holmberg, Holland, 1994). Dapatan utama kajian ini ialah keselarasan didapati tidak memberi kesan terhadap pencapaian akademik, tetapi sebaliknya, keakuran memberi kesan kepada pencapaian akademik. Sehubungan dengan keputusan yang diperolehi, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan. 2012-07-05 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/1/LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI%2C_KEAKURAN.pdf Ahmad Rozelan, Yunus and Amir , Aris and Rusnani, Abdul Kadir (2012) Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia. In: LICER 2012 Labuan International Conference on Educational Research 2012, 5 - 7th July 2012, Labuan, Malaysia. (Unpublished)
institution Universiti Teknikal Malaysia Melaka
building UTEM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknikal Malaysia Melaka
content_source UTEM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utem.edu.my/
language English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Ahmad Rozelan, Yunus
Amir , Aris
Rusnani, Abdul Kadir
Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
description Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejuruteraan yang dipilih secara rawak mudah. Alat kajian yang digunakan ialah alat ukur keakuran yang dibina oleh pengkaji dengan kebolehpercayaan Nilai Alpha Cronbach .783, dan Self-Directed Search – Form Easy (SDS) yang diterjemahkan oleh Amla Mohd Salleh (1984) untuk mengukur minat kerjaya. telah digunakan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa pelajar dari hanya lima daripada tujuh belas program pengajian selaras dengan ciri program yang dicadangkan oleh Holland melalui The Educational Opportunities Finder (Rosen, Holmberg, Holland, 1994). Dapatan utama kajian ini ialah keselarasan didapati tidak memberi kesan terhadap pencapaian akademik, tetapi sebaliknya, keakuran memberi kesan kepada pencapaian akademik. Sehubungan dengan keputusan yang diperolehi, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad Rozelan, Yunus
Amir , Aris
Rusnani, Abdul Kadir
author_facet Ahmad Rozelan, Yunus
Amir , Aris
Rusnani, Abdul Kadir
author_sort Ahmad Rozelan, Yunus
title Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
title_short Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
title_full Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
title_fullStr Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
title_full_unstemmed Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
title_sort keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah ipta di malaysia
publishDate 2012
url http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/1/LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI%2C_KEAKURAN.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/
_version_ 1665905296766140416