Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia
Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejurute...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/1/LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI%2C_KEAKURAN.pdf http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknikal Malaysia Melaka |
Language: | English |
id |
my.utem.eprints.4924 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utem.eprints.49242015-05-28T03:29:31Z http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/ Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia Ahmad Rozelan, Yunus Amir , Aris Rusnani, Abdul Kadir BF Psychology Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejuruteraan yang dipilih secara rawak mudah. Alat kajian yang digunakan ialah alat ukur keakuran yang dibina oleh pengkaji dengan kebolehpercayaan Nilai Alpha Cronbach .783, dan Self-Directed Search – Form Easy (SDS) yang diterjemahkan oleh Amla Mohd Salleh (1984) untuk mengukur minat kerjaya. telah digunakan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa pelajar dari hanya lima daripada tujuh belas program pengajian selaras dengan ciri program yang dicadangkan oleh Holland melalui The Educational Opportunities Finder (Rosen, Holmberg, Holland, 1994). Dapatan utama kajian ini ialah keselarasan didapati tidak memberi kesan terhadap pencapaian akademik, tetapi sebaliknya, keakuran memberi kesan kepada pencapaian akademik. Sehubungan dengan keputusan yang diperolehi, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan. 2012-07-05 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/1/LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI%2C_KEAKURAN.pdf Ahmad Rozelan, Yunus and Amir , Aris and Rusnani, Abdul Kadir (2012) Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia. In: LICER 2012 Labuan International Conference on Educational Research 2012, 5 - 7th July 2012, Labuan, Malaysia. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknikal Malaysia Melaka |
building |
UTEM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknikal Malaysia Melaka |
content_source |
UTEM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utem.edu.my/ |
language |
English |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Ahmad Rozelan, Yunus Amir , Aris Rusnani, Abdul Kadir Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia |
description |
Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejuruteraan yang dipilih secara rawak mudah. Alat kajian yang digunakan ialah alat ukur keakuran yang dibina oleh pengkaji dengan kebolehpercayaan Nilai Alpha Cronbach .783, dan Self-Directed Search – Form Easy (SDS) yang diterjemahkan oleh Amla Mohd Salleh (1984) untuk mengukur minat kerjaya. telah digunakan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa pelajar dari hanya lima daripada tujuh belas program pengajian selaras dengan ciri program yang dicadangkan oleh Holland melalui The Educational Opportunities Finder (Rosen, Holmberg, Holland, 1994). Dapatan utama kajian ini ialah keselarasan didapati tidak memberi kesan terhadap pencapaian akademik, tetapi sebaliknya, keakuran memberi kesan kepada pencapaian akademik. Sehubungan dengan keputusan yang diperolehi, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ahmad Rozelan, Yunus Amir , Aris Rusnani, Abdul Kadir |
author_facet |
Ahmad Rozelan, Yunus Amir , Aris Rusnani, Abdul Kadir |
author_sort |
Ahmad Rozelan, Yunus |
title |
Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia |
title_short |
Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia |
title_full |
Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia |
title_fullStr |
Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia |
title_sort |
keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah ipta di malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/1/LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI%2C_KEAKURAN.pdf http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924/ |
_version_ |
1665905296766140416 |