Keserasian personaliti pelajar dengan kerjaya agen pengembangan
Perkhidmatan pengembangan adalah merupakan ‘Core Business’ Jabatan Pertanian yang melibatkan sistem penyampaian perkhidmatan dalam pemindahan teknologi kepada golongan sasaran selaras dengan falsafah pengembangan untuk membawa perubahan dan mencapai suatu tahap yang lebih baik dalam aspek pembang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2031/1/24p%20NORMALA%20A.%20MANAF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2031/2/NORMALA%20A.%20MANAF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2031/3/NORMALA%20A.%20MANAF%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2031/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Perkhidmatan pengembangan adalah merupakan ‘Core Business’ Jabatan Pertanian
yang melibatkan sistem penyampaian perkhidmatan dalam pemindahan teknologi
kepada golongan sasaran selaras dengan falsafah pengembangan untuk membawa
perubahan dan mencapai suatu tahap yang lebih baik dalam aspek pembangunan
pertanian. Walau bagaimanapun pelaksanaan perkhidmatan pengembangan ini sering
dipersoalkan oleh pelbagai pihak di mana terdapat dakwaan menyatakan agen
pengembangan tidak kompeten dalam menyampaikan teknologi. Selaras dengan itu,
Institut Pertanian dilihat memainkan peranan utama di dalam membekalkan agen
pengembangan yang terlatih di dalam bidang pengembangan pertanian dan adakah
produk keluaran Institut Pertanian memenuhi ciri-ciri personaliti yang diperlukan
sebagai seorang agen pengembangan? Oleh itu, kajian dijalankan bagi melihat
personaliti yang paling dominan serta bentuk pemilihan kerjaya pelajar tahun akhir
Institut Pertanian dan seterusnya menentukan tahap keserasian pemilihan kerjaya
pelajar dengan kerjaya agen pengembangan. Kajian inferensi turut dilaksanakan bagi
melihat perbezaan minat kerjaya antara pelajar lelaki dan perempuan. Subjek terdiri
daripada 186 orang pelajar Institut Pertanian Ayer Hitam, Johor dan Institut
Pertanian Titit Gantung, Perak. Alat kajian Self-Directed Search-Form Easy (SDS-E)
terjemahan Amla (1984) digunakan. Keputusan kajian mendapati personaliti paling
dominan merupakan personaliti Sosial dan bentuk pemilihan kerjaya pelajar adalah
SKE (Sosial, Konvensional, Enterprising) serta. menunjukkan bahawa terdapat
perbezaan yang signifikan di anatara minat kerjaya pelajar lelaki dan perempuan.
Hasil kajian turt mendapati tahap keserasian kerjaya pelajar adalah hampir sepadan
dengan kerjaya agen pengembangan berdasarkan The Occupational Finder (TOF).
Beberapa cadangan telah dikemukakan berdasarkan dapatan kajian dan bagi tujuan
kajian lanjutan. |
---|