Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka
Augmented Reality (AR) kini digunakan secara meluas dalam kehidupan seharian, salah satunya adalah dalam bidang pendidikan. Pada masa kini, aplikasi AR dapat diintegrasikan untuk meningkatkan standard kurikulum yang digunakan, seperti teks, grafik, video, dan audio yang boleh dilapisi dengan perseki...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/273/1/24p%20SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/273/2/SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/273/3/SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/273/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
id |
my.uthm.eprints.273 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.2732022-08-09T03:13:27Z http://eprints.uthm.edu.my/273/ Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka Johar, Siti Hajar T Technology (General) Augmented Reality (AR) kini digunakan secara meluas dalam kehidupan seharian, salah satunya adalah dalam bidang pendidikan. Pada masa kini, aplikasi AR dapat diintegrasikan untuk meningkatkan standard kurikulum yang digunakan, seperti teks, grafik, video, dan audio yang boleh dilapisi dengan persekitaran pelajar secara real-time supaya mereka dapat belajar dengan lebih baik. AR, dapat menghasilkan maklumat tambahan kepada pelajar yang dipaparkan dalam multimedia. Kekurangan pengetahuan dan teknik pengajaran menggunakan teknologi terkini sebagai ABBM memberikan kesan kepada pencapaian pelajar dalam pelajaran, Teknik pengajaran oleh pensyarah yang hanya menggunakan buku seperti yang berlaku pada pelajar Politeknik turut menjadi punca kepada kegagalan pelajar dalam memahami isi pelajaran yang disampaikan. Justeru itu, kajian ini dilakukan untuk membangunkan e-Modul Semiconductor Devices menggunakan AR sebagai salah satu ABBM yangmenarik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi pelajar DiplomaKejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka. Kajian kuasi-eksperimental menggunakan ujian pra dan pasca telah dijalankan kepada 40 orangpelajar yang dibahagikan kepada dua kumpulan terdiri daripada kumpulan rawatandan kumpulan kawalan bagi mengkaji keberkesanan pengaplikasian e-ModulSemiconductor Devices menggunakan AR sama ada memberi kesan langsung ke ataspencapaian pelajar atau sebaliknya. Kajian mendapati pengaplikasian e-ModulSemiconductor Devices menggunakan AR memberi kesan positif kepada pencapaianpelajar.Perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22 digunakanbagi memudahkan proses penganalisaan data. Hasil analisis soal selidikmenunjukkan keseluruhan skor min bagi mengenalpasti tahap penerimaan pelajaryang menggunakan e-Modul Semiconductor Devices menggunakan aplikasi AR dariaspek reka bentuk, aspek kandungan dan dari aspek kebolehgunaan berada padatahap yang tinggi. 2018-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/273/1/24p%20SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/273/2/SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/273/3/SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR%20WATERMARK.pdf Johar, Siti Hajar (2018) Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Johar, Siti Hajar Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka |
description |
Augmented Reality (AR) kini digunakan secara meluas dalam kehidupan seharian, salah satunya adalah dalam bidang pendidikan. Pada masa kini, aplikasi AR dapat diintegrasikan untuk meningkatkan standard kurikulum yang digunakan, seperti teks, grafik, video, dan audio yang boleh dilapisi dengan persekitaran pelajar secara real-time supaya mereka dapat belajar dengan lebih baik. AR, dapat menghasilkan maklumat tambahan kepada pelajar yang dipaparkan dalam multimedia. Kekurangan pengetahuan dan teknik pengajaran menggunakan teknologi terkini sebagai ABBM memberikan kesan kepada pencapaian pelajar dalam pelajaran, Teknik pengajaran oleh pensyarah yang hanya menggunakan buku seperti yang berlaku pada pelajar Politeknik turut menjadi punca kepada kegagalan pelajar dalam memahami isi pelajaran yang disampaikan. Justeru itu, kajian ini dilakukan untuk membangunkan e-Modul Semiconductor Devices menggunakan AR sebagai salah satu ABBM yangmenarik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi pelajar DiplomaKejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka. Kajian kuasi-eksperimental menggunakan ujian pra dan pasca telah dijalankan kepada 40 orangpelajar yang dibahagikan kepada dua kumpulan terdiri daripada kumpulan rawatandan kumpulan kawalan bagi mengkaji keberkesanan pengaplikasian e-ModulSemiconductor Devices menggunakan AR sama ada memberi kesan langsung ke ataspencapaian pelajar atau sebaliknya. Kajian mendapati pengaplikasian e-ModulSemiconductor Devices menggunakan AR memberi kesan positif kepada pencapaianpelajar.Perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22 digunakanbagi memudahkan proses penganalisaan data. Hasil analisis soal selidikmenunjukkan keseluruhan skor min bagi mengenalpasti tahap penerimaan pelajaryang menggunakan e-Modul Semiconductor Devices menggunakan aplikasi AR dariaspek reka bentuk, aspek kandungan dan dari aspek kebolehgunaan berada padatahap yang tinggi. |
format |
Thesis |
author |
Johar, Siti Hajar |
author_facet |
Johar, Siti Hajar |
author_sort |
Johar, Siti Hajar |
title |
Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka |
title_short |
Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka |
title_full |
Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka |
title_fullStr |
Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi Pelajar Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Merlimau, Melaka |
title_sort |
keberkesanan pengaplikasian e-modul semiconductor devices menggunakan augmented reality bagi pelajar kejuruteraan elektronik di politeknik merlimau, melaka |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/273/1/24p%20SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/273/2/SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/273/3/SITI%20HAJAR%20BINTI%20JOHAR%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/273/ |
_version_ |
1740827704830197760 |