Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia
Bahan bantu pengajaran yang digunakan secara bersesuaian dengan pelajar menyumbang kepada perkembangan pembelajaran mereka. Dalam dunia pendidikan teknikal, aspek kognitif dan psikomotor turut memberi kesan kepada kualiti pembelajaran pelajar. Kajian ini membincangkan tentang kesan penggunaan ED...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/339/1/24p%20MARLINI%20MANSOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/339/2/MARLINI%20MANSOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/339/3/MARLINI%20MANSOR%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/339/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
id |
my.uthm.eprints.339 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.3392021-07-22T07:20:39Z http://eprints.uthm.edu.my/339/ Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia Mansor, Marlini LB1050.9-1091 Educational psychology Bahan bantu pengajaran yang digunakan secara bersesuaian dengan pelajar menyumbang kepada perkembangan pembelajaran mereka. Dalam dunia pendidikan teknikal, aspek kognitif dan psikomotor turut memberi kesan kepada kualiti pembelajaran pelajar. Kajian ini membincangkan tentang kesan penggunaan EDUBASE terhadap pencapaian dan minat pelajar yang mempunyai gaya kognitif, afektif dan psikomotor yang berbeza dalam topik Electromagnetism. Seramai 70 orang pelajar politeknik yang terdiri daripada 33 pelajar kumpulan rawatan dan 37 pelajar kumpulan kawalan telah terlibat dalam kajian yang menggunakan kaedah kuasi-ekperimen ini. Ujian kognitif, psikomotor, ujian pra-pasca dan kaji selidik telah diagihkan untuk memantau kesan penggunaan EDUBASE terhadap pelajar. Dapatan kajian ini telah dianalisis dengan menggunakan statistik MANCOVA, korelasi Pearson dan skor min. Hasil dapatan dalam kajian ini menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang tidak signifikan secara statistik bagi skor pelajar kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Namun, skor min menunjukkan kumpulan rawatan memberikan skor yang lebih cemerlang dan minat mereka juga turut meningkat dalam topik pembelajaran tersebut berbanding pelajar yang mengaplikasikan pembelajaran secara konvensional. Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan terhadap minat dan pencapaian. Di samping itu, EDUBASE yang diaplikasikan telah memenuhi keperluan dan minat pelajar. Secara ringkasnya, hasil kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan EDUBASE sebagai alat bahan bantu mengajar dilihat berkesan dalam memberikan kecemerlangan pencapaian dan meningkatkan minat pelajar politeknik terhadap topik Electromagnetism. 2017-06 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/339/1/24p%20MARLINI%20MANSOR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/339/2/MARLINI%20MANSOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/339/3/MARLINI%20MANSOR%20WATERMARK.pdf Mansor, Marlini (2017) Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
LB1050.9-1091 Educational psychology Mansor, Marlini Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia |
description |
Bahan bantu pengajaran yang digunakan secara bersesuaian dengan pelajar
menyumbang kepada perkembangan pembelajaran mereka. Dalam dunia pendidikan
teknikal, aspek kognitif dan psikomotor turut memberi kesan kepada kualiti
pembelajaran pelajar. Kajian ini membincangkan tentang kesan penggunaan
EDUBASE terhadap pencapaian dan minat pelajar yang mempunyai gaya kognitif,
afektif dan psikomotor yang berbeza dalam topik Electromagnetism. Seramai 70
orang pelajar politeknik yang terdiri daripada 33 pelajar kumpulan rawatan dan 37
pelajar kumpulan kawalan telah terlibat dalam kajian yang menggunakan kaedah
kuasi-ekperimen ini. Ujian kognitif, psikomotor, ujian pra-pasca dan kaji selidik telah
diagihkan untuk memantau kesan penggunaan EDUBASE terhadap pelajar. Dapatan
kajian ini telah dianalisis dengan menggunakan statistik MANCOVA, korelasi
Pearson dan skor min. Hasil dapatan dalam kajian ini menunjukkan bahawa terdapat
perbezaan yang tidak signifikan secara statistik bagi skor pelajar kumpulan kawalan
dan kumpulan rawatan. Namun, skor min menunjukkan kumpulan rawatan
memberikan skor yang lebih cemerlang dan minat mereka juga turut meningkat dalam
topik pembelajaran tersebut berbanding pelajar yang mengaplikasikan pembelajaran
secara konvensional. Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan terdapat
hubungan yang signifikan terhadap minat dan pencapaian. Di samping itu, EDUBASE
yang diaplikasikan telah memenuhi keperluan dan minat pelajar. Secara ringkasnya,
hasil kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan EDUBASE sebagai alat bahan bantu
mengajar dilihat berkesan dalam memberikan kecemerlangan pencapaian dan
meningkatkan minat pelajar politeknik terhadap topik Electromagnetism. |
format |
Thesis |
author |
Mansor, Marlini |
author_facet |
Mansor, Marlini |
author_sort |
Mansor, Marlini |
title |
Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia |
title_short |
Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia |
title_full |
Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia |
title_fullStr |
Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di Politeknik Malaysia |
title_sort |
keberkesanan penggunaan edubase dalam kalangan pelajar teknikal yang berbeza gaya kognitif, afektif dan psikomotor di politeknik malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/339/1/24p%20MARLINI%20MANSOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/339/2/MARLINI%20MANSOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/339/3/MARLINI%20MANSOR%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/339/ |
_version_ |
1738580724230914048 |