Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka pentaksiran pendidikan karakter bagi mata pelajaran sains di sekolah menengah Kota Batam. Kajian ini melibatkan empat fasa yang dijalankan untuk proses pengembangan tersebut iaitu fasa pertama dijalankan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik del...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/370/1/24p%20SAID%20MASKUR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/370/2/SAID%20MASKUR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/370/3/SAID%20MASKUR%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/370/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
id |
my.uthm.eprints.370 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.3702021-07-25T01:08:54Z http://eprints.uthm.edu.my/370/ Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam Maskur, Said LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka pentaksiran pendidikan karakter bagi mata pelajaran sains di sekolah menengah Kota Batam. Kajian ini melibatkan empat fasa yang dijalankan untuk proses pengembangan tersebut iaitu fasa pertama dijalankan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik delphi dua kali pusingan yang melibatkan 7 orang pakar pendidikan karakter setiap pusingan. Fasa ini bertujuan untuk mengenalpasti komponen dan instrumen pentaksiran pendidikan karakter. Fasa kedua dijalankan dengan kaedah kuantitatif di mana soal selidik diberikan kepada 146 guru-guru sains, untuk mengenal pasti kesahan kerangka pentaksiran pendidikan karakter. Fasa ketiga melibatkan analisis dan persembahan data yang dilakukan dalam dua tahap iaitu analisis kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan SPSS V. 22.0 dan Microsoft Excel, manakala statistik deskriptif dianalisis menggunakan Analisis structural Equation modeling (SEM) Partial Least Square (PLS) V.2.0. Fasa keempat telah memperbicangkan, kesimpulan dan cadangan kajian. Maka hasil akhir kajian ini iaitu kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Kota Batam untuk mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam bahawa komponen karakternya ialah cinta dan tanggung jawab, instrumen pentaksiran termasuk skala sikap dan dokumen. matematik mempunyai keadilan, kesetiakawanan dan konsisten instrumen pentaksiran dengan rakan sebaya, skala sikap dan temu bual. fizik mempunyai komponen keadilan, kesetiakawanan dan konsisten, instrumen pentaksirannya dengan rakan sebaya, skala sikap, dokumen dan bimbingan konseling. Kimia mempunyai komponen kedisiplinan, positif dan kreatif serta hormat menghomati instrumen pentaksiran dengan konseling, dokumen, skala sikap, tugas, rakan sebaya, soal selidik, portopolio dan temu bual. 2017-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/370/1/24p%20SAID%20MASKUR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/370/2/SAID%20MASKUR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/370/3/SAID%20MASKUR%20WATERMARK.pdf Maskur, Said (2017) Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Maskur, Said Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka pentaksiran pendidikan karakter bagi mata pelajaran sains di sekolah menengah Kota Batam. Kajian ini melibatkan empat fasa yang dijalankan untuk proses pengembangan tersebut iaitu fasa pertama dijalankan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik delphi dua kali pusingan yang melibatkan 7 orang pakar pendidikan karakter setiap pusingan. Fasa ini bertujuan untuk mengenalpasti komponen dan instrumen pentaksiran pendidikan karakter. Fasa kedua dijalankan dengan kaedah kuantitatif di mana soal selidik diberikan kepada 146 guru-guru sains, untuk mengenal pasti kesahan kerangka pentaksiran pendidikan karakter. Fasa ketiga melibatkan analisis dan persembahan data yang dilakukan dalam dua tahap iaitu analisis kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan SPSS V. 22.0 dan Microsoft Excel, manakala statistik deskriptif dianalisis menggunakan Analisis structural Equation modeling (SEM) Partial Least Square (PLS) V.2.0. Fasa keempat telah memperbicangkan, kesimpulan dan cadangan kajian. Maka hasil akhir kajian ini iaitu kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Kota Batam untuk mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam bahawa komponen karakternya ialah cinta dan tanggung jawab, instrumen pentaksiran termasuk skala sikap dan dokumen. matematik mempunyai keadilan, kesetiakawanan dan konsisten instrumen pentaksiran dengan rakan sebaya, skala sikap dan temu bual. fizik mempunyai komponen keadilan, kesetiakawanan dan konsisten, instrumen pentaksirannya dengan rakan sebaya, skala sikap, dokumen dan bimbingan konseling. Kimia mempunyai komponen kedisiplinan, positif dan kreatif serta hormat menghomati instrumen pentaksiran dengan konseling, dokumen, skala sikap, tugas, rakan sebaya, soal selidik, portopolio dan temu bual. |
format |
Thesis |
author |
Maskur, Said |
author_facet |
Maskur, Said |
author_sort |
Maskur, Said |
title |
Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam |
title_short |
Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam |
title_full |
Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam |
title_fullStr |
Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam |
title_full_unstemmed |
Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam |
title_sort |
kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains sekolah menengah di kota batam |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/370/1/24p%20SAID%20MASKUR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/370/2/SAID%20MASKUR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/370/3/SAID%20MASKUR%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/370/ |
_version_ |
1738580727886249984 |