Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka pentaksiran pendidikan karakter bagi mata pelajaran sains di sekolah menengah Kota Batam. Kajian ini melibatkan empat fasa yang dijalankan untuk proses pengembangan tersebut iaitu fasa pertama dijalankan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik del...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maskur, Said
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/370/1/24p%20SAID%20MASKUR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/370/2/SAID%20MASKUR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/370/3/SAID%20MASKUR%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/370/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
English
id my.uthm.eprints.370
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.3702021-07-25T01:08:54Z http://eprints.uthm.edu.my/370/ Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam Maskur, Said LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka pentaksiran pendidikan karakter bagi mata pelajaran sains di sekolah menengah Kota Batam. Kajian ini melibatkan empat fasa yang dijalankan untuk proses pengembangan tersebut iaitu fasa pertama dijalankan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik delphi dua kali pusingan yang melibatkan 7 orang pakar pendidikan karakter setiap pusingan. Fasa ini bertujuan untuk mengenalpasti komponen dan instrumen pentaksiran pendidikan karakter. Fasa kedua dijalankan dengan kaedah kuantitatif di mana soal selidik diberikan kepada 146 guru-guru sains, untuk mengenal pasti kesahan kerangka pentaksiran pendidikan karakter. Fasa ketiga melibatkan analisis dan persembahan data yang dilakukan dalam dua tahap iaitu analisis kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan SPSS V. 22.0 dan Microsoft Excel, manakala statistik deskriptif dianalisis menggunakan Analisis structural Equation modeling (SEM) Partial Least Square (PLS) V.2.0. Fasa keempat telah memperbicangkan, kesimpulan dan cadangan kajian. Maka hasil akhir kajian ini iaitu kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Kota Batam untuk mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam bahawa komponen karakternya ialah cinta dan tanggung jawab, instrumen pentaksiran termasuk skala sikap dan dokumen. matematik mempunyai keadilan, kesetiakawanan dan konsisten instrumen pentaksiran dengan rakan sebaya, skala sikap dan temu bual. fizik mempunyai komponen keadilan, kesetiakawanan dan konsisten, instrumen pentaksirannya dengan rakan sebaya, skala sikap, dokumen dan bimbingan konseling. Kimia mempunyai komponen kedisiplinan, positif dan kreatif serta hormat menghomati instrumen pentaksiran dengan konseling, dokumen, skala sikap, tugas, rakan sebaya, soal selidik, portopolio dan temu bual. 2017-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/370/1/24p%20SAID%20MASKUR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/370/2/SAID%20MASKUR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/370/3/SAID%20MASKUR%20WATERMARK.pdf Maskur, Said (2017) Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Maskur, Said
Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka pentaksiran pendidikan karakter bagi mata pelajaran sains di sekolah menengah Kota Batam. Kajian ini melibatkan empat fasa yang dijalankan untuk proses pengembangan tersebut iaitu fasa pertama dijalankan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik delphi dua kali pusingan yang melibatkan 7 orang pakar pendidikan karakter setiap pusingan. Fasa ini bertujuan untuk mengenalpasti komponen dan instrumen pentaksiran pendidikan karakter. Fasa kedua dijalankan dengan kaedah kuantitatif di mana soal selidik diberikan kepada 146 guru-guru sains, untuk mengenal pasti kesahan kerangka pentaksiran pendidikan karakter. Fasa ketiga melibatkan analisis dan persembahan data yang dilakukan dalam dua tahap iaitu analisis kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan SPSS V. 22.0 dan Microsoft Excel, manakala statistik deskriptif dianalisis menggunakan Analisis structural Equation modeling (SEM) Partial Least Square (PLS) V.2.0. Fasa keempat telah memperbicangkan, kesimpulan dan cadangan kajian. Maka hasil akhir kajian ini iaitu kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Kota Batam untuk mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam bahawa komponen karakternya ialah cinta dan tanggung jawab, instrumen pentaksiran termasuk skala sikap dan dokumen. matematik mempunyai keadilan, kesetiakawanan dan konsisten instrumen pentaksiran dengan rakan sebaya, skala sikap dan temu bual. fizik mempunyai komponen keadilan, kesetiakawanan dan konsisten, instrumen pentaksirannya dengan rakan sebaya, skala sikap, dokumen dan bimbingan konseling. Kimia mempunyai komponen kedisiplinan, positif dan kreatif serta hormat menghomati instrumen pentaksiran dengan konseling, dokumen, skala sikap, tugas, rakan sebaya, soal selidik, portopolio dan temu bual.
format Thesis
author Maskur, Said
author_facet Maskur, Said
author_sort Maskur, Said
title Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
title_short Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
title_full Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
title_fullStr Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
title_full_unstemmed Kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains Sekolah Menengah di Kota Batam
title_sort kerangka pentaksiran pendidikan karakter untuk mata pelajaran sains sekolah menengah di kota batam
publishDate 2017
url http://eprints.uthm.edu.my/370/1/24p%20SAID%20MASKUR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/370/2/SAID%20MASKUR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/370/3/SAID%20MASKUR%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/370/
_version_ 1738580727886249984