Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
Buku ini ditulis sebagai panduan kepada para guru, keluarga, MBPK dan masyarakat tentang pendekatan yang boleh digunakan dalam membantu MBPK MP menentukan masa depan kerjaya dan kehidupan mereka. Buku ini ditulis berdasarkan kajian yang telah dijalankan terhadap pelaksanaan Program Transisi Kerjaya...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3792/1/Transisi%20Kerjaya%20Pendidikan%20Khas%20Vokasional_Teori%20dan%20Amalan.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3792/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uthm.eprints.3792 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.37922022-01-23T04:58:41Z http://eprints.uthm.edu.my/3792/ Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu HF5381-5386 Vocational guidance. Career development LC1041-1048 Vocational education (General) Buku ini ditulis sebagai panduan kepada para guru, keluarga, MBPK dan masyarakat tentang pendekatan yang boleh digunakan dalam membantu MBPK MP menentukan masa depan kerjaya dan kehidupan mereka. Buku ini ditulis berdasarkan kajian yang telah dijalankan terhadap pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) MBPK MP di sekolah yang telah dapat melahirkan murid yang mampu mendapat dan mengekalkan pekerjaan hasil daripada program tersebut. Buku ini membincangkan dan menjelaskan tentang tujuh amalan dalam pelaksanaan PTK untuk MBPK MP iaitu persekolahan, perancangan berpusatkan murid, struktur program, kolaborasi bersama institusi pendidikan vokasional awam, swasta dan industri, penglibatan keluarga, perkembangan murid dan kesediaan pengalaman kerja murid. Selain itu, perkara yang dikupas di dalam buku ini juga adalah berkaitan penglibatan industri dalam pelaksanaan PTK tersebut yang boleh dijadikan panduan dalam pelaksanaannya. Seterusnya, cabaran dalam pelaksanaan PTK turut dijelaskan yang membawa kepada pelbagai cadangan penambahbaikan program. Penerbit UTHM Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu 2017 Book PeerReviewed image en http://eprints.uthm.edu.my/3792/1/Transisi%20Kerjaya%20Pendidikan%20Khas%20Vokasional_Teori%20dan%20Amalan.pdf Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu (2017) Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan. Penerbit UTHM, Johor, Malaysia. ISBN 9789672110453 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HF5381-5386 Vocational guidance. Career development LC1041-1048 Vocational education (General) |
spellingShingle |
HF5381-5386 Vocational guidance. Career development LC1041-1048 Vocational education (General) Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan |
description |
Buku ini ditulis sebagai panduan kepada para guru, keluarga, MBPK dan masyarakat tentang pendekatan yang boleh digunakan dalam membantu MBPK MP menentukan masa depan kerjaya dan kehidupan mereka. Buku ini ditulis berdasarkan kajian yang telah dijalankan terhadap pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) MBPK MP di sekolah yang telah dapat melahirkan murid yang mampu mendapat dan mengekalkan pekerjaan hasil daripada program tersebut.
Buku ini membincangkan dan menjelaskan tentang tujuh amalan dalam pelaksanaan PTK untuk MBPK MP iaitu persekolahan, perancangan berpusatkan murid, struktur program, kolaborasi bersama institusi pendidikan vokasional awam, swasta dan industri, penglibatan keluarga, perkembangan murid dan kesediaan pengalaman kerja murid. Selain itu, perkara yang dikupas di dalam buku ini juga adalah berkaitan penglibatan industri dalam pelaksanaan PTK tersebut yang boleh dijadikan panduan dalam pelaksanaannya. Seterusnya, cabaran dalam pelaksanaan PTK turut dijelaskan yang membawa kepada pelbagai cadangan penambahbaikan program. |
author2 |
Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam |
author_facet |
Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu |
format |
Book |
author |
Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu |
author_sort |
Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu |
title |
Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan |
title_short |
Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan |
title_full |
Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan |
title_fullStr |
Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan |
title_full_unstemmed |
Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan |
title_sort |
transisi kerjaya pendidikan khas vokasional teori dan amalan |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3792/1/Transisi%20Kerjaya%20Pendidikan%20Khas%20Vokasional_Teori%20dan%20Amalan.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3792/ |
_version_ |
1738581169023221760 |