Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan

Buku ini ditulis sebagai panduan kepada para guru, keluarga, MBPK dan masyarakat tentang pendekatan yang boleh digunakan dalam membantu MBPK MP menentukan masa depan kerjaya dan kehidupan mereka. Buku ini ditulis berdasarkan kajian yang telah dijalankan terhadap pelaksanaan Program Transisi Kerjaya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu
Other Authors: Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam
Format: Book
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3792/1/Transisi%20Kerjaya%20Pendidikan%20Khas%20Vokasional_Teori%20dan%20Amalan.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3792/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
id my.uthm.eprints.3792
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.37922022-01-23T04:58:41Z http://eprints.uthm.edu.my/3792/ Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu HF5381-5386 Vocational guidance. Career development LC1041-1048 Vocational education (General) Buku ini ditulis sebagai panduan kepada para guru, keluarga, MBPK dan masyarakat tentang pendekatan yang boleh digunakan dalam membantu MBPK MP menentukan masa depan kerjaya dan kehidupan mereka. Buku ini ditulis berdasarkan kajian yang telah dijalankan terhadap pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) MBPK MP di sekolah yang telah dapat melahirkan murid yang mampu mendapat dan mengekalkan pekerjaan hasil daripada program tersebut. Buku ini membincangkan dan menjelaskan tentang tujuh amalan dalam pelaksanaan PTK untuk MBPK MP iaitu persekolahan, perancangan berpusatkan murid, struktur program, kolaborasi bersama institusi pendidikan vokasional awam, swasta dan industri, penglibatan keluarga, perkembangan murid dan kesediaan pengalaman kerja murid. Selain itu, perkara yang dikupas di dalam buku ini juga adalah berkaitan penglibatan industri dalam pelaksanaan PTK tersebut yang boleh dijadikan panduan dalam pelaksanaannya. Seterusnya, cabaran dalam pelaksanaan PTK turut dijelaskan yang membawa kepada pelbagai cadangan penambahbaikan program. Penerbit UTHM Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu 2017 Book PeerReviewed image en http://eprints.uthm.edu.my/3792/1/Transisi%20Kerjaya%20Pendidikan%20Khas%20Vokasional_Teori%20dan%20Amalan.pdf Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu (2017) Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan. Penerbit UTHM, Johor, Malaysia. ISBN 9789672110453
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
topic HF5381-5386 Vocational guidance. Career development
LC1041-1048 Vocational education (General)
spellingShingle HF5381-5386 Vocational guidance. Career development
LC1041-1048 Vocational education (General)
Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu
Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
description Buku ini ditulis sebagai panduan kepada para guru, keluarga, MBPK dan masyarakat tentang pendekatan yang boleh digunakan dalam membantu MBPK MP menentukan masa depan kerjaya dan kehidupan mereka. Buku ini ditulis berdasarkan kajian yang telah dijalankan terhadap pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) MBPK MP di sekolah yang telah dapat melahirkan murid yang mampu mendapat dan mengekalkan pekerjaan hasil daripada program tersebut. Buku ini membincangkan dan menjelaskan tentang tujuh amalan dalam pelaksanaan PTK untuk MBPK MP iaitu persekolahan, perancangan berpusatkan murid, struktur program, kolaborasi bersama institusi pendidikan vokasional awam, swasta dan industri, penglibatan keluarga, perkembangan murid dan kesediaan pengalaman kerja murid. Selain itu, perkara yang dikupas di dalam buku ini juga adalah berkaitan penglibatan industri dalam pelaksanaan PTK tersebut yang boleh dijadikan panduan dalam pelaksanaannya. Seterusnya, cabaran dalam pelaksanaan PTK turut dijelaskan yang membawa kepada pelbagai cadangan penambahbaikan program.
author2 Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam
author_facet Mohd. Hashim, Mohamad Hisyam
Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu
format Book
author Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu
author_sort Mohd. Nassir, Siti Nor Idayu
title Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
title_short Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
title_full Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
title_fullStr Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
title_full_unstemmed Transisi kerjaya pendidikan Khas Vokasional teori dan amalan
title_sort transisi kerjaya pendidikan khas vokasional teori dan amalan
publisher Penerbit UTHM
publishDate 2017
url http://eprints.uthm.edu.my/3792/1/Transisi%20Kerjaya%20Pendidikan%20Khas%20Vokasional_Teori%20dan%20Amalan.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3792/
_version_ 1738581169023221760