Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. Selain itu, untuk mengetahui kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini berbe...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/4337/1/Chapter%201_PPRB_S1.pdf http://eprints.uthm.edu.my/4337/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uthm.eprints.4337 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.43372022-01-13T04:38:45Z http://eprints.uthm.edu.my/4337/ Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah Hamid, Hashima Madar, Ahmad Rizal T61-173 Technical education. Technical schools Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. Selain itu, untuk mengetahui kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini berbentuk kuantitatif dan melibatkan guru-guru di sekolah yang melaksanakan pembelajaran melalui buku teks digital. Borang soal selidik telah disebarkan kepada 75 sampel kajian yang terlibat. Terdapat tiga buah sekolah yang terlibat dalam kajian ini iaitu Sekolah Kebangsaan Telok Kalong, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dan Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir. Data kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages For The Social Sciences 20.0 (SPSS) dengan menjalankan analisis deskriptif iaitu nilai min dan sisihan piawai bagi persoalan kajian pertama, kedua dan ketiga. Manakala bagi persoalan kajian keempat dianalisis menggunakan analisis korelasi Spearman untuk mengetahui hubungan antara persepsi guru bagi aspek kesediaan, penggunaan dan kemahuan dengan kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Hasil analisis mendapati pekali korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan, sekaligus menunjukkan HO tidak diterima. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mencapai objektif yang ditetapkan tetapi pelaksanaannya masih ditahap kurang memuaskan dan masih memerlukan penambahbaikan pada masa akan datang. Penerbit UTHM Rahim, Mohd Bekri Yunus, Faizal Amin Nur Abd Baser, Jamil 2017 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/4337/1/Chapter%201_PPRB_S1.pdf Hamid, Hashima and Madar, Ahmad Rizal (2017) Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. In: Pembangunan Produk dan Reka Bentuk Siri 1. Penerbit UTHM, Batu Pahat, Johor, pp. 1-20. ISBN 9789672110477 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
T61-173 Technical education. Technical schools |
spellingShingle |
T61-173 Technical education. Technical schools Hamid, Hashima Madar, Ahmad Rizal Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. Selain itu, untuk mengetahui kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini berbentuk kuantitatif dan melibatkan guru-guru di sekolah yang melaksanakan pembelajaran melalui buku teks digital. Borang soal selidik telah disebarkan kepada 75 sampel kajian yang terlibat. Terdapat tiga buah sekolah yang terlibat dalam kajian ini iaitu Sekolah Kebangsaan Telok Kalong, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dan Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir. Data kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages For The Social Sciences 20.0 (SPSS) dengan menjalankan analisis deskriptif iaitu nilai min dan sisihan piawai bagi persoalan kajian pertama, kedua dan ketiga. Manakala bagi persoalan kajian keempat dianalisis menggunakan analisis korelasi Spearman untuk mengetahui hubungan antara persepsi guru bagi aspek kesediaan, penggunaan dan kemahuan dengan kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Hasil analisis mendapati pekali korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan, sekaligus menunjukkan HO tidak diterima. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mencapai objektif yang ditetapkan tetapi pelaksanaannya masih ditahap kurang memuaskan dan masih memerlukan penambahbaikan pada masa akan datang. |
author2 |
Rahim, Mohd Bekri |
author_facet |
Rahim, Mohd Bekri Hamid, Hashima Madar, Ahmad Rizal |
format |
Book Section |
author |
Hamid, Hashima Madar, Ahmad Rizal |
author_sort |
Hamid, Hashima |
title |
Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
title_short |
Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
title_full |
Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
title_fullStr |
Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
title_sort |
pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/4337/1/Chapter%201_PPRB_S1.pdf http://eprints.uthm.edu.my/4337/ |
_version_ |
1738581237952413696 |