Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang

Frog-VLE diistilahkan sebagai intranet melalui Internet 4G tanpa wayar berkelajuan tinggi melalui platform yang diwujudkan dengan kerjasama projek 1BestariNet pada tahun 2011 . Ia merupakan satu inovasi untuk penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia. Frog-VLE menawarkan satu kaedah pembelajaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suliman, Idawati
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/511/1/24p%20IDAWATI%20SULIMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/511/2/IDAWATI%20SULIMAN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/511/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
id my.uthm.eprints.511
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.5112021-07-25T08:23:20Z http://eprints.uthm.edu.my/511/ Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang Suliman, Idawati LB1050.9-1091 Educational psychology Frog-VLE diistilahkan sebagai intranet melalui Internet 4G tanpa wayar berkelajuan tinggi melalui platform yang diwujudkan dengan kerjasama projek 1BestariNet pada tahun 2011 . Ia merupakan satu inovasi untuk penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia. Frog-VLE menawarkan satu kaedah pembelajaran yang mudah dan fleksibel. Ia membolehkan proses pembelajaran berlaku pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Frog-VLE mampu menarik minat pelajar untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran secara lebih aktif. Ia bertujuan agar tahap pendidikan di sekolah adalah seiring tanpa mengira lokasi sekolah bandar mahupun luar bandar. Biarpun jelas akan keprihatinan dan tanggungjawab pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam menyediakan dan melengkapkan kemudahan tersebut, namun terdapat segelintir dikalangan guru belum sepenuhnya memaksimumkan penggunaan dan memanfaatkan Frog-VLE di sekolah dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti tahap penggunaan,tahap kemahiran dan tahap kepuasan menggunakan kemudahan Frog-VLE di kalangan guru sekolah rendah di bandar dan luar bandar. Kajian ini telah dijalankan ke atas 255 orang guru sekolah rendah Daerah Kluang yang menggunakan Frog-VLE secara aktif melalui kaedah tinjauan. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan menggunakan soal selidik untuk direkod dan dianalisis. Analisis deskriptif digunakan untuk menganalisis data - data ini iaitu kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai dengan menggunakan perisian SPSS 22.0. Analisis inferens parametrik iaitu ujian-t dijalankan bagi menganalisis perbandingan antara dua kumpulan iaitu guru sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa responden bandar dan luar bandar mempunyai tahap yang lebih kurang sama dan tiada perbezaan terhadap penggunaan (p>0.05 = 0.991), tahap kemahiran (p>0.05 = 0.128) dan tahap kepuasan penggunaan Frog-VLE (p>0.05 =0.374). Kajian ini diharapkan dapat dijadikan rujukan dan panduan untuk membuat kajian lanjutan pada masa akan datang. 2019-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/511/1/24p%20IDAWATI%20SULIMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/511/2/IDAWATI%20SULIMAN%20WATERMARK.pdf Suliman, Idawati (2019) Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Suliman, Idawati
Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang
description Frog-VLE diistilahkan sebagai intranet melalui Internet 4G tanpa wayar berkelajuan tinggi melalui platform yang diwujudkan dengan kerjasama projek 1BestariNet pada tahun 2011 . Ia merupakan satu inovasi untuk penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia. Frog-VLE menawarkan satu kaedah pembelajaran yang mudah dan fleksibel. Ia membolehkan proses pembelajaran berlaku pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Frog-VLE mampu menarik minat pelajar untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran secara lebih aktif. Ia bertujuan agar tahap pendidikan di sekolah adalah seiring tanpa mengira lokasi sekolah bandar mahupun luar bandar. Biarpun jelas akan keprihatinan dan tanggungjawab pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam menyediakan dan melengkapkan kemudahan tersebut, namun terdapat segelintir dikalangan guru belum sepenuhnya memaksimumkan penggunaan dan memanfaatkan Frog-VLE di sekolah dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti tahap penggunaan,tahap kemahiran dan tahap kepuasan menggunakan kemudahan Frog-VLE di kalangan guru sekolah rendah di bandar dan luar bandar. Kajian ini telah dijalankan ke atas 255 orang guru sekolah rendah Daerah Kluang yang menggunakan Frog-VLE secara aktif melalui kaedah tinjauan. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan menggunakan soal selidik untuk direkod dan dianalisis. Analisis deskriptif digunakan untuk menganalisis data - data ini iaitu kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai dengan menggunakan perisian SPSS 22.0. Analisis inferens parametrik iaitu ujian-t dijalankan bagi menganalisis perbandingan antara dua kumpulan iaitu guru sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa responden bandar dan luar bandar mempunyai tahap yang lebih kurang sama dan tiada perbezaan terhadap penggunaan (p>0.05 = 0.991), tahap kemahiran (p>0.05 = 0.128) dan tahap kepuasan penggunaan Frog-VLE (p>0.05 =0.374). Kajian ini diharapkan dapat dijadikan rujukan dan panduan untuk membuat kajian lanjutan pada masa akan datang.
format Thesis
author Suliman, Idawati
author_facet Suliman, Idawati
author_sort Suliman, Idawati
title Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang
title_short Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang
title_full Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang
title_fullStr Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang
title_full_unstemmed Penggunaan Frog-Vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar Daerah Kluang
title_sort penggunaan frog-vle dalam pembelajaran dan pemudahcaraan di sekolah : perbandingan antara sekolah rendah bandar dan luar bandar daerah kluang
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/511/1/24p%20IDAWATI%20SULIMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/511/2/IDAWATI%20SULIMAN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/511/
_version_ 1738580746331750400