Disleksi bukan satu penyakit

Disleksia bukan satu istilah yang asing dalam masalah pembelajaran. Terdapat banyak sumber yang rancak membincang dan uar-uarkan. maklumat mengenai masalah dan cara menangani disleksia. Merujuk Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006), disleksia hanya diperkenalkan secara formal di Malaysia pada ta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zan, Nurul Sabrina, Jaafar, Nurul Ashiqin
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/5722/1/AJ%202016%20%2897%29.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/5722/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
Description
Summary:Disleksia bukan satu istilah yang asing dalam masalah pembelajaran. Terdapat banyak sumber yang rancak membincang dan uar-uarkan. maklumat mengenai masalah dan cara menangani disleksia. Merujuk Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006), disleksia hanya diperkenalkan secara formal di Malaysia pada tahun 1993 menerusi Seminar Kebangsaan Pengenalan kepada Disleksia yang dianjurkan oleh Rotary Club Gombak. Dalam kajian ini, penyelidik telah mengambil seramai 20 orang kanak-kanak di bawah Persatuan Disleksia Malaysia yang terletak di sekitar Kuala Lumpur sebagai sampel. Dua kaedah digunakan dalam mendapatkan data iaitu secara temu bual dan pemerhatian. Kaedah ini dianggap bersuaian kerana gambaran secara seluruhan dapat dilihat terhadap proses pengajaran dan pembelajaran pelajar-pelajar disleksia. Persoalan kajian ini ialah 1) Apakah ciri-ciri masalah yang ketara yang dihidapi oleh pelajar-pelajar disleksia dalam pembelajaran? dan 2) Apakah langkah-langkah yang belch diambil untuk membantu pelajar-pelajar bagi mengatasi masalah disleksia.