Penjanaan profil permukaan jalan daripada data road scanner

Kekasaran permukaan sesuatu objek adalah satu faktor yang amat penting untuk menentukan bagaimana ia bertindak balas dengan objek lain yang bersentuhan dengannya. Permukaan yang kasar kebiasannya akan haus dengan lebih cepat dan ia mempunyai pekali geseran yang lebih tinggi berbanding permukaa...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Buhari, Rosnawati, Nurul Nadiah binti Mohd Hizam, Nurul Nadiah binti Mohd Hizam
格式: Book Section
語言:English
出版: Penerbit UTHM 2021
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/6516/1/7.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6516/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kekasaran permukaan sesuatu objek adalah satu faktor yang amat penting untuk menentukan bagaimana ia bertindak balas dengan objek lain yang bersentuhan dengannya. Permukaan yang kasar kebiasannya akan haus dengan lebih cepat dan ia mempunyai pekali geseran yang lebih tinggi berbanding permukaan yang licin. Umumnya, kekasaran permukaan sesuatu objek dinilai oleh “vertical deviations”. Jika nilai sisihan tinggi, maka permukaan objek di nilai sebagai kasar dan jika nilai sisihan kecil maka permukaan sesuatu objek adalah licin [1-2]. Index kekasaran Antarabangsa (IRI) adalah merupakan petunjuk konvensional kepada kelicinan permukaan turapan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menghasilkan beberapa model profil permukaan jalanraya berdasarkan data profil permukaan jalan sedia ada. Kajian telah dijalankan di Negeri Perak Darul Ridzuan untuk mendapatkan profil permukaan jalanraya sepanjang 6 kilometer. Pencerap jalan IKRAM (IRS) digunakan sebagai instrumen untuk mendapatkan data profil permukaan jalanraya yang mempunyai nilai IRI sasaran kurang dan lebih dari 4. Perisian ProVal dan MATLAB digunakan untuk menganalisis data dan kaedah matematik digunakan untuk menjana model profil permukaan jalanraya.