Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals
Pembinaan bahan bantu belajar untuk tujuan PdPC sememangnya digalakkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bagi meningkatkan kualiti pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk membangun dan mengenalpasti keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/662/1/24p%20RUHIANA%20IDAYU%20ABD%20HAMID.pdf http://eprints.uthm.edu.my/662/2/RUHIANA%20IDAYU%20ABD%20HAMID%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/662/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English |
id |
my.uthm.eprints.662 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.6622021-08-19T04:11:35Z http://eprints.uthm.edu.my/662/ Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals Abd Hamid, Ruhiana Idayu LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pembinaan bahan bantu belajar untuk tujuan PdPC sememangnya digalakkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bagi meningkatkan kualiti pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk membangun dan mengenalpasti keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals. Kajian ini adalah kuasi-eksperimen yang melibatkan dua buah sekolah menengah harian di daerah Batu Pahat. Instrumen kajian yang digunakan ialah soalan ujian pra dan pasca, soal selidik dan senarai semak. Dapatan kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistic Package For The Social Science Version 22.0 (SPSS). Analisis deskriptif dalam bentuk frekuensi, peratus, min dan sisihan piawai digunakan semasa penganalisaan data. Ujian-t pula digunakan untuk melihat perbezaan pencapaian antara ujian pra dengan ujian pasca bagi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan diberi set soal selidik tentang motivasi pelajar selepas menggunakan carta pembelajaran Omygram dalam PdPC. Hasil dapatan kajian mendapati bahawa, terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara skor ujian pra dengan skor ujian pasca bagi kumpulan rawatan. Motivasi pelajar selepas menggunakan carta pembelajaran Omygram juga berada pada tahap tinggi. 2019-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/662/1/24p%20RUHIANA%20IDAYU%20ABD%20HAMID.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/662/2/RUHIANA%20IDAYU%20ABD%20HAMID%20WATERMARK.pdf Abd Hamid, Ruhiana Idayu (2019) Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Abd Hamid, Ruhiana Idayu Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals |
description |
Pembinaan bahan bantu belajar untuk tujuan PdPC sememangnya digalakkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bagi meningkatkan kualiti pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk membangun dan mengenalpasti keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals. Kajian ini adalah kuasi-eksperimen yang melibatkan dua buah sekolah menengah harian di daerah Batu Pahat. Instrumen kajian yang digunakan ialah soalan ujian pra dan pasca, soal selidik dan senarai semak. Dapatan kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistic Package For The Social Science Version 22.0 (SPSS). Analisis deskriptif dalam bentuk frekuensi, peratus, min dan sisihan piawai digunakan semasa penganalisaan data. Ujian-t pula digunakan untuk melihat perbezaan pencapaian antara ujian pra dengan ujian pasca bagi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan diberi set soal selidik tentang motivasi pelajar selepas menggunakan carta pembelajaran Omygram dalam PdPC. Hasil dapatan kajian mendapati bahawa, terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara skor ujian pra dengan skor ujian pasca bagi kumpulan rawatan. Motivasi pelajar selepas menggunakan carta pembelajaran Omygram juga berada pada tahap tinggi. |
format |
Thesis |
author |
Abd Hamid, Ruhiana Idayu |
author_facet |
Abd Hamid, Ruhiana Idayu |
author_sort |
Abd Hamid, Ruhiana Idayu |
title |
Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals |
title_short |
Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals |
title_full |
Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals |
title_fullStr |
Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan carta pembelajaran Omygram terhadap tahap pencapaian pelajar PVMA dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi topik plurals |
title_sort |
keberkesanan carta pembelajaran omygram terhadap tahap pencapaian pelajar pvma dalam mata pelajaran bahasa inggeris bagi topik plurals |
publishDate |
2019 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/662/1/24p%20RUHIANA%20IDAYU%20ABD%20HAMID.pdf http://eprints.uthm.edu.my/662/2/RUHIANA%20IDAYU%20ABD%20HAMID%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/662/ |
_version_ |
1738580766038687744 |