Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang
Kajian ini adaiah berkaitan dengan kreativiti pengajaran di kaiangan guru�guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik KJuang. Tujuan kajian ini adaiah untuk meninjau kreativiti pengajaran dari aspek pengetahuan, kemahiran pengajaran dan nilai keguruan. Kajian yang dibuat adaiah berbentuk tinjauan s...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7323/1/24p%20HARYANTI%20ABDULLAH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7323/2/HARYANTI%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7323/3/HARYANTI%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7323/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
id |
my.uthm.eprints.7323 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.73232022-07-21T03:55:23Z http://eprints.uthm.edu.my/7323/ Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang Abdullah, Haryanti LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adaiah berkaitan dengan kreativiti pengajaran di kaiangan guru�guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik KJuang. Tujuan kajian ini adaiah untuk meninjau kreativiti pengajaran dari aspek pengetahuan, kemahiran pengajaran dan nilai keguruan. Kajian yang dibuat adaiah berbentuk tinjauan semasa. Responden bagi kajian ini terdiri daripada semua guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik Kluang dan seramai 30 orang dipiiih sebagai sampel kajian. Data yang diperoiehi dianalisis menggunakan perisian AaZMH'caJ Package For &<cz'a/ A^'ewce versi 11.0 Anaiisis dapatan adaiah menggunakan skor min, kekerapan dan peratusan untuk kesemua item yang telah direkabentuk. Hasil anaiisis menunjukkan guru-guru sekoiah teknik hanya kreatif dari ketiga-tiga aspek iaitu pengetahuan dan kemahiran pengajaran dan nilai keguruan. Beberapa cadangan telah dikemukakan antaranya iaiah mempertingkatkan lagi bengkel dan kursus motivasi dikalangan guru agar kesedaran tentang perlunya guru yang kreatif pada abad kini. Oleh itu, diharapkan dapatan dan cadangan kajian ini dapat diguna dan dilaksanakan bagi mempertingkatkan kualiti guru-guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7323/1/24p%20HARYANTI%20ABDULLAH.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7323/2/HARYANTI%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7323/3/HARYANTI%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf Abdullah, Haryanti (2004) Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Abdullah, Haryanti Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang |
description |
Kajian ini adaiah berkaitan dengan kreativiti pengajaran di kaiangan guru�guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik KJuang. Tujuan kajian ini adaiah untuk
meninjau kreativiti pengajaran dari aspek pengetahuan, kemahiran pengajaran dan
nilai keguruan. Kajian yang dibuat adaiah berbentuk tinjauan semasa. Responden
bagi kajian ini terdiri daripada semua guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik
Kluang dan seramai 30 orang dipiiih sebagai sampel kajian. Data yang diperoiehi
dianalisis menggunakan perisian AaZMH'caJ Package For &<cz'a/ A^'ewce versi 11.0
Anaiisis dapatan adaiah menggunakan skor min, kekerapan dan peratusan untuk
kesemua item yang telah direkabentuk. Hasil anaiisis menunjukkan guru-guru
sekoiah teknik hanya kreatif dari ketiga-tiga aspek iaitu pengetahuan dan kemahiran
pengajaran dan nilai keguruan. Beberapa cadangan telah dikemukakan antaranya
iaiah mempertingkatkan lagi bengkel dan kursus motivasi dikalangan guru agar
kesedaran tentang perlunya guru yang kreatif pada abad kini. Oleh itu, diharapkan
dapatan dan cadangan kajian ini dapat diguna dan dilaksanakan bagi
mempertingkatkan kualiti guru-guru teknikai di Sekoiah Menengah Teknik. |
format |
Thesis |
author |
Abdullah, Haryanti |
author_facet |
Abdullah, Haryanti |
author_sort |
Abdullah, Haryanti |
title |
Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang |
title_short |
Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang |
title_full |
Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang |
title_fullStr |
Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang |
title_full_unstemmed |
Kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes Sekolah Menengah Teknik Kluang |
title_sort |
kreativiti pengajaran di kalangan guru-guru teknikal : satu kajian kes sekolah menengah teknik kluang |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7323/1/24p%20HARYANTI%20ABDULLAH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7323/2/HARYANTI%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7323/3/HARYANTI%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7323/ |
_version_ |
1739830442336452608 |