Kerangka kerja awal jaminan kualiti latihan teknikal berterusan bagi pusat latihan di Malaysia
Jaminan kualiti dalam latihan merupakan salah satu pendekatan sistematik bagi memastikan latihan yang di sediakan oleh pusat latihan adalah berkualiti dari pelbagai aspek. Secara umumnya, kajian ini dijalankan bagi mengetahui apakah kriteria dan standard-standard yang di perlukan dalam penjaminan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7338/1/24p%20LUTFIAH%20NATRAH%20ABBAS%20%40%20AHMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7338/2/LUTFIAH%20NATRAH%20ABBAS%20%40%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7338/3/LUTFIAH%20NATRAH%20ABBAS%20%40%20AHMAD%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7338/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Jaminan kualiti dalam latihan merupakan salah satu pendekatan sistematik bagi
memastikan latihan yang di sediakan oleh pusat latihan adalah berkualiti dari pelbagai
aspek. Secara umumnya, kajian ini dijalankan bagi mengetahui apakah kriteria dan
standard-standard yang di perlukan dalam penjaminan kualiti bagi kursus teknikal yang
di jalankan oleh pusat-pusat latihan untuk pendidikan latihan berterusan. Kajian ini
menggunakan teknik Delphi yang diubahsuai yang melibatkan pengumpulan data
melalui soal selidik sebanyak 2 pusingan. Seramai 16 pakar yang terdiri daripada
Pengarah, Timbalan Pengarah, Pengurus Latihan dan Senior Instructor dari Pusat
Latihan Kementerian Sumber Manusia, Pusat Latihan MARA dan Pusat Latihan Swasta
telah di pilih secara rawak sebagai responden bagi kajian ini. Data dikumpulkan dan
dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS version
11.0) untuk mendapatkan data deskriptif yang di persembahkan dalam bentuk skor min
dan peratus. Hasil dapatan menunjukkan terdapat 8 kriteria yang mempunyai
kepentingan 'sangat tinggTdengan skor min antara 3.3 hingga 3.9 dalam jaminan kualiti
latihan teknikal berterusan, iaitu Struktur Organisasi, Pengurusan dan Pentadbiran,
Personel Instruksi, Infrastructure, Analisis Keperluan, Perancangan dan Pembangunan
Program, Penilaian dan Sistem Penganugerahan. Seterusnya, standard bagi kriteria
tersebut juga telah di kenal pasti. Dari hasil kajian, pengkaji telah membangunkan satu
kerangka keija awalan bagi kriteria dan standard jaminan kualiti latihan teknikal
berterusan yang di adaptasikan daripada Kriteria dan Standard Kod Amalan Jaminan
Kualiti IPTA (2004), Criteria and Guidelines IACET (2005), Manual Akreditasi Majlis
Kejuruteraan (2004), dan Model Awal Jaminan Kualiti KUiTTHO (Noraini, et.al,
2005). Pengkaji turut mengemukakan beberapa cadangan supaya rangka keija ini dapat
di mantapkan lagi melalui kajian Delphi yang lebih terancang, dan hasilnya dapat di
guna bersama oleh semua pusat-pusat latihan dan pendidikan b crtcrusan. |
---|