Penilaian penggunaan pro-trainer dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) mata pelajaran robotik dan sistem kawalan (DTE 3593) di KUiTTHO
Amali makmal berkaitan prak1:ikal industri adalah penting lmtuk menghasilkan graduan kejuruteraan yang berkemahiran tinggi. NamWl, pembangunan kurikulum sedemikian di makmal menghadapi beberapa kekangan. Ummnnya, kebanyakkan ruang makmal adalah terhad. Justeru, penggunaan sistem automasi ind...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7670/1/24p%20MOHD%20ANUAR%20SELAMAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7670/2/MOHD%20ANUAR%20SELAMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7670/3/MOHD%20ANUAR%20SELAMAT%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7670/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Amali makmal berkaitan prak1:ikal industri adalah penting lmtuk
menghasilkan graduan kejuruteraan yang berkemahiran tinggi. NamWl,
pembangunan kurikulum sedemikian di makmal menghadapi beberapa kekangan.
Ummnnya, kebanyakkan ruang makmal adalah terhad. Justeru, penggunaan sistem
automasi industri bersaiz sebenar adalah tidak praktikal. Sistem automasi industri
sebenar juga tidak praktikal kerana mempunyai risiko yang besar terhadap diri
pelajar selain memplmyai kos yang terlalu mal1al. Sebagai altematif, pengkaji telah
membangtmkan Pro-Trainer. Pro-Trainer merupakan sebuah mock-up sistem
kawalan industri yang direkabentuk oleh pengkaji lmtuk memberi pendedahan
kepada pelajar berkaitan prakiikal sistem kawalan dan automasi industri. Kajian
dijalankan unhlk menilai penggtmaan Pro-Trainer dalam proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P) mata pelajaran Robotik dan Sistem Kawalan (DTE 3593) di
KUiTTHO. Penilaian dijalankan menggunakan instrumen soal selidik, senarai
semak dan catatan pemerhatian. Kajian keseluruhannya adalal1 bersifat k'ualitatif
dengan sokongan data kuantitatif. Data daripada soaI selidik dianalisis dengan
menggtmakan Statistical Package for Social Science (SPSS) Vel'. J J.5 bagi
mendapatkan nilai peratusan dan skor min. Dapatan soal seIidik menunjukkan Pro�Trainer bersifat mesra penggtma dengan majoriti responden bersetuju dalam
penilaian aspek motivasi (skor min = 4.31), rekabenhlk antaramuka (skor min =
4.30), kefal1aman aplikasi (skor min = 4.31) dan keselesaan pengguna (skor min =
4.21). Dapatan senarai semak memmjukkan 65% kandungan aplikasi Pro-Trainer
menepati kllrikulum mata pelajaran kajian. Melalui pemerhatian, penggtmaan Pro�Trainer dalam amaIi malanal tidak menunjllkkan sebarang masalah yang ket |
---|