Penilaian penggunaan pro-trainer dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) mata pelajaran robotik dan sistem kawalan (DTE 3593) di KUiTTHO

Amali makmal berkaitan prak1:ikal industri adalah penting lmtuk menghasilkan graduan kejuruteraan yang berkemahiran tinggi. NamWl, pembangunan kurikulum sedemikian di makmal menghadapi beberapa kekangan. Ummnnya, kebanyakkan ruang makmal adalah terhad. Justeru, penggunaan sistem automasi ind...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Selamat, Mohd Anuar
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7670/1/24p%20MOHD%20ANUAR%20SELAMAT.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7670/2/MOHD%20ANUAR%20SELAMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7670/3/MOHD%20ANUAR%20SELAMAT%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7670/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
English
Description
Summary:Amali makmal berkaitan prak1:ikal industri adalah penting lmtuk menghasilkan graduan kejuruteraan yang berkemahiran tinggi. NamWl, pembangunan kurikulum sedemikian di makmal menghadapi beberapa kekangan. Ummnnya, kebanyakkan ruang makmal adalah terhad. Justeru, penggunaan sistem automasi industri bersaiz sebenar adalah tidak praktikal. Sistem automasi industri sebenar juga tidak praktikal kerana mempunyai risiko yang besar terhadap diri pelajar selain memplmyai kos yang terlalu mal1al. Sebagai altematif, pengkaji telah membangtmkan Pro-Trainer. Pro-Trainer merupakan sebuah mock-up sistem kawalan industri yang direkabentuk oleh pengkaji lmtuk memberi pendedahan kepada pelajar berkaitan prakiikal sistem kawalan dan automasi industri. Kajian dijalankan unhlk menilai penggtmaan Pro-Trainer dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) mata pelajaran Robotik dan Sistem Kawalan (DTE 3593) di KUiTTHO. Penilaian dijalankan menggunakan instrumen soal selidik, senarai semak dan catatan pemerhatian. Kajian keseluruhannya adalal1 bersifat k'ualitatif dengan sokongan data kuantitatif. Data daripada soaI selidik dianalisis dengan menggtmakan Statistical Package for Social Science (SPSS) Vel'. J J.5 bagi mendapatkan nilai peratusan dan skor min. Dapatan soal seIidik menunjukkan Pro�Trainer bersifat mesra penggtma dengan majoriti responden bersetuju dalam penilaian aspek motivasi (skor min = 4.31), rekabenhlk antaramuka (skor min = 4.30), kefal1aman aplikasi (skor min = 4.31) dan keselesaan pengguna (skor min = 4.21). Dapatan senarai semak memmjukkan 65% kandungan aplikasi Pro-Trainer menepati kllrikulum mata pelajaran kajian. Melalui pemerhatian, penggtmaan Pro�Trainer dalam amaIi malanal tidak menunjllkkan sebarang masalah yang ket