Mengkaji kesesuaian penggunaan modul pembelajaran kendiri (MPK) jualan persendirian bagi mata pelajaran pengurusan promosi (P3704) di politeknik
Pencapaian seseorang pelajar di dalam pendidikan sememangnya dititikberatkan di dalam mana-mana organisasi pendidikan dan mendapat perhatian daripada pelbagai pihak. Pelajar adalah wujud daripada latar belakang yang berbeza di mana akan menyebabkan tahap pemahaman dan penguasaan mereka dalam s...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8177/1/24p%20ZAIHASRA%20RUKIMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8177/2/ZAIHASRA%20RUKIMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8177/3/ZAIHASRA%20RUKIMAN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8177/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Pencapaian seseorang pelajar di dalam pendidikan sememangnya dititikberatkan
di dalam mana-mana organisasi pendidikan dan mendapat perhatian daripada pelbagai
pihak. Pelajar adalah wujud daripada latar belakang yang berbeza di mana akan
menyebabkan tahap pemahaman dan penguasaan mereka dalam sesuatu mata pelajaran
juga adalah berbeza. Pelbagai masalah akan timbul di kalangan pelajar kerana biasanya
mereka akan terikat dengan urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang sama
sedangkan perbezaan di kalangan mereka ini akan menyebabkan berlakunya kesukaran
di dalam pengajaran dan pembelajaran. Ketidakcekapan kaedah-kaedah atau teknik�teknik pengajaran yang disampaikan oleh pendidik akan menyebabkan jurang perbezaan
ini semakin ketara. Oleh itu, sebagai satu cara untuk menangani masalah perbezaan
prestasi pelajar yang mungkin disebabkan oleh kurangnya tumpuan guru atau pensyarah
kepada pelajar tersebut ialah melalui pembelajaran secara individu atau lebih dikenali
sebagai pembelajaran kendiri. Sehubungan itu, kajian kesesuaian MPK Jualan
Persendirian bagi mata pelajaran Pengurusan Promosi (P3704) ini dijalankan bertujuan
mengenal pasti kesesuaian penggunaan modul, mendapatkan maklumbalas daripada
pelajar di mana penggunaan modul dapat meningkatkan motivasi mereka, dan mengkaji
kebolehlaksanaan modul di politeknik. Responden terdiri daripada 43 orang pelajar
semester 3 Diploma Pemasaran, Politeknik Kota Bharu sesi 2003/2004. Maklumat yang
diperolehi melalui soal selidik dianalisis dengan menggunakan perisisan SPSS versi
10.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar terhadap modul ini adalah
positif. Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir bab terhadap modul pembelajaran
bagi tujuan pembaikan dan kajian lanjutan. |
---|