Penggunaan kaca buangan sebagai agregat halus dalam turapan asfalt
Agregat merupakan juzuk utama dalam reka bentuk campuran asfalt atau hot mix asphalt (HMA). Permintaan yang tinggi terhadap agregat semulajadi boleh menyebabkan kekurangannya. Ini boleh menyebabkan masalah yang besar terhadap pembinaan jalan raya. Terdapat pelbagai cadangan bagi menyelesaikan mas...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8549/1/24p%20KHAIRUL%20NIZAM%20MOHD%20YUNUS.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8549/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Agregat merupakan juzuk utama dalam reka bentuk campuran asfalt atau hot
mix asphalt (HMA). Permintaan yang tinggi terhadap agregat semulajadi boleh
menyebabkan kekurangannya. Ini boleh menyebabkan masalah yang besar terhadap
pembinaan jalan raya. Terdapat pelbagai cadangan bagi menyelesaikan masalah ini.
Salah satu daripadanya adalah dengan menggunakan kaca buangan sebagai agregat
halus. Kaca buangan merupakan bahan yang 100% boleh dikitar semula. Matlamat
kajian ini adalah untuk menilai kesesuaian kaca sebagai agregat halus di dalam
campuran berasfalt. Dalam kajian ini, campuran jenis ACW20 (Asphaltic Concrete
Wearing course) disediakan. Ujian makmal yang dilaksanakan adalah ujian Marshall
dan ujian Modulus Kekenyalan. Campuran tanpa kaca juga dibuat sebagai
perbandingan. Ujian Marshall dilaksanakan bagi mendapatkan kandungan bitumen
optimum dan kandungan kaca maksimum, manakala ujian Modulus Kekenyalan
dilaksanakan untuk menentukan kesan beban terhadap campuran ACW20 berkaca.
Hasil kajian menunjukkan bahawa kandungan kaca maksimum yang boleh digunakan
sebagai agregat halus dalam turapan asfalt ialah 19%. |
---|