Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar

Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Noor Afzan, Yahya, Noorhayani, Tan, May Ling
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
English
Description
Summary:Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif, diognastik dan sumatif. Keempat-empat j e n i s penilaian ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki lebih banyak menggunakan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah iaitu min 3.37 b e r b a n d i n g dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan kajian j u g a menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang penilaian pendidikan j e n i s objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan j e n i s penilaian kaedah lisan d a l am aktiviti pengajaran dan 84 % responden b e r s e t u j u bahawa penilaian pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran. Manakala 2.7 % responden tidak b e r s e t u j u bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi sebelum sesuatu j e n i s penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan j e n i s - j e n i s penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan d a l am usaha membina j e n i s - j e n i s u j i a n dengan l e b i h bermutu.Pensyarah j u g a digalakkan untuk melakukan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah j u g a perlu memastikan p e l a j a r sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu mempelbagaikan j e n i s - j e n i s penilaian pendidikan dalam aktiviti p e n g a j a r a n bagi mengesan peringkat penguasaan dan k e m a j u a n p e l a j a r d a l am semua b i d a n g yang berkaitan dengan pendidikan