Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran s...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti
mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk
membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya
seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang
lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif,
diognastik dan sumatif. Keempat-empat j e n i s penilaian ini mempunyai kelebihan dan
kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki
lebih banyak menggunakan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah iaitu min 3.37
b e r b a n d i n g dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan
kajian j u g a menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang
penilaian pendidikan j e n i s objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan j e n i s penilaian
kaedah lisan d a l am aktiviti pengajaran dan 84 % responden b e r s e t u j u bahawa penilaian
pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran.
Manakala 2.7 % responden tidak b e r s e t u j u bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi
sebelum sesuatu j e n i s penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji
mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan j e n i s - j e n i s
penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan d a l am usaha membina j e n i s -
j e n i s u j i a n dengan l e b i h bermutu.Pensyarah j u g a digalakkan untuk melakukan j e n i s - j e n i s
penilaian d a l am bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah j u g a perlu memastikan
p e l a j a r sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu
mempelbagaikan j e n i s - j e n i s penilaian pendidikan dalam aktiviti p e n g a j a r a n bagi
mengesan peringkat penguasaan dan k e m a j u a n p e l a j a r d a l am semua b i d a n g yang
berkaitan dengan pendidikan |
---|