Penggunaan manual pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran matematik gunaan (Geometri Koordinat)

Kejayaan sesuatu proses pengajaran amat bergantung kepada pemilihan stra pengajaran yang efektif oleh guru. Penggunaan bahan bantu mengajar seperti manu pengajaran dilihat dapat membantu guru dalam melaksanakan tugas mendidik deng lebih berkesan. Kajian ini telah dijalankan untuk mengkaji tahap p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Zaitun
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9187/1/24p%20ZAITUN%20ISMAIL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9187/2/ZAITUN%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9187/3/ZAITUN%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9187/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
English
Description
Summary:Kejayaan sesuatu proses pengajaran amat bergantung kepada pemilihan stra pengajaran yang efektif oleh guru. Penggunaan bahan bantu mengajar seperti manu pengajaran dilihat dapat membantu guru dalam melaksanakan tugas mendidik deng lebih berkesan. Kajian ini telah dijalankan untuk mengkaji tahap penerimaan guru < kesan penggunaan manual pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik Gunaan (geometri koordinat) di peringkat menengah. Kajian yang dijal; adalah menggunakan rekabentuk pra dan pasca ujian dengan dua kumpulan eksperi dan kawalan. Sampel kajian adalah semua guru-guru matematik dan dua kumpulan pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor. Instrumen kaj: ialah borang soal selidik dan dua ujian pencapaian untuk ujian Matematik pra dan ] Hasil kajian mendapati bahawa penerimaan guru terhadap penggunaan manual pengajaran adalah positif yang mana purata keseluruhan skor bagi setiap kriteria ya diuji adalah melebihi 3.00. Penggunaan manual pengajaran guru juga telah memba meningkatkan pencapaian pelajar dalam ujian Geometri Koordinat sebanyak 7.34 ° Peningkatan ini bukan sahaja signifikan dari segi statistik tetapi akademik. Selain c itu penggunaan manual pengajaran ini juga telah meningkatkan interaksi dua hala; guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar. Kesimpulan yang telah di buat ial: penggunaan manual pengajaran oleh guru-guru sebagai bahan bantu pengajaran bo membantu meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Matematik Gunaan (geometri koordinat). Sebagai cadangan tambahan skop bagi manual pengi yang dibangunkan perlu diperluaskan bagi memperolehi kesan yang lebih baik