Penggunaan manual pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran matematik gunaan (Geometri Koordinat)
Kejayaan sesuatu proses pengajaran amat bergantung kepada pemilihan stra pengajaran yang efektif oleh guru. Penggunaan bahan bantu mengajar seperti manu pengajaran dilihat dapat membantu guru dalam melaksanakan tugas mendidik deng lebih berkesan. Kajian ini telah dijalankan untuk mengkaji tahap p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9187/1/24p%20ZAITUN%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9187/2/ZAITUN%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9187/3/ZAITUN%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9187/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Kejayaan sesuatu proses pengajaran amat bergantung kepada pemilihan stra
pengajaran yang efektif oleh guru. Penggunaan bahan bantu mengajar seperti manu
pengajaran dilihat dapat membantu guru dalam melaksanakan tugas mendidik deng
lebih berkesan. Kajian ini telah dijalankan untuk mengkaji tahap penerimaan guru <
kesan penggunaan manual pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran
Matematik Gunaan (geometri koordinat) di peringkat menengah. Kajian yang dijal;
adalah menggunakan rekabentuk pra dan pasca ujian dengan dua kumpulan eksperi
dan kawalan. Sampel kajian adalah semua guru-guru matematik dan dua kumpulan
pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor. Instrumen kaj:
ialah borang soal selidik dan dua ujian pencapaian untuk ujian Matematik pra dan ]
Hasil kajian mendapati bahawa penerimaan guru terhadap penggunaan manual
pengajaran adalah positif yang mana purata keseluruhan skor bagi setiap kriteria ya
diuji adalah melebihi 3.00. Penggunaan manual pengajaran guru juga telah memba
meningkatkan pencapaian pelajar dalam ujian Geometri Koordinat sebanyak 7.34 °
Peningkatan ini bukan sahaja signifikan dari segi statistik tetapi akademik. Selain c
itu penggunaan manual pengajaran ini juga telah meningkatkan interaksi dua hala;
guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar. Kesimpulan yang telah di buat ial:
penggunaan manual pengajaran oleh guru-guru sebagai bahan bantu pengajaran bo
membantu meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Matematik
Gunaan (geometri koordinat). Sebagai cadangan tambahan skop bagi manual pengi
yang dibangunkan perlu diperluaskan bagi memperolehi kesan yang lebih baik |
---|