Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat persepsi pelajar semester 3 Saijana Pendidikan KUiTTHO terhadap subjek-subjek yang ditawarkan dalam Program Saijana Pendidikan Teknikal di KUiTTHO. Kepentingan kajian ini adalah kerana subjek-subjek yang ditawarkan dalam sesuatu program akan menggambarka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9441/1/24p%20MOHD.%20ZAIDI%20SARIP.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9441/2/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9441/3/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9441/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat persepsi pelajar semester 3
Saijana Pendidikan KUiTTHO terhadap subjek-subjek yang ditawarkan dalam
Program Saijana Pendidikan Teknikal di KUiTTHO. Kepentingan kajian ini adalah
kerana subjek-subjek yang ditawarkan dalam sesuatu program akan menggambarkan
kredibiliti graduan program tersebut. Penentuan subjek yang berkesan akan
melahirkan graduan yang berkebolehan dan bersedia menghadapi cabaran alam
pendidikan terutama dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional yang semakin
berkembang. Kajian ini memfokuskan kepada 3 persoalan utama iaitu kegunaan
subjek-subjek yang ditawarkan dalam pengajaran mereka di Politeknik, tahap
pengetahuan pensyarah yang mengajar subjek-subjek tersebut dan penilaian yang
diberikan oleh pensyarah kepada pelajar. Ia mengambil kira pandangan dan pendapat
dari pelajar yang telah mengikuti semua subjek yang ditawarkan dalam program ini
serta pengalaman mereka semasa menjalani program Latihan Mengajar selama 2
bulan di Politeknik. Seramai 76 orang telah terpilih sebagai responden dalam kajian
ini dan dapatan dari kajian ini telah dianalisa menggunakan program SPSS Version
10.0. Hasil dapatan menunjukkan para pelajar secara keseluruhannya menyatakan
kegunaan setiap subjek dalam pengajaran di Politeknik. Mereka juga menyatakan
bahawa pensyarah yang mengajar subjek-subjek tersebut mempunyai pengetahuan
yang secukupnya serta telah memberikan penilaian yang adil. |
---|