Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor

Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
English
id my.uthm.eprints.955
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.9552021-09-09T06:58:37Z http://eprints.uthm.edu.my/955/ Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi BJ Ethics Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk korelasi dan disokong oleh pendekatan kualitatif. Bagi fasa kuantitatif, seramai 358 orang pemimpin sekolah dipilih menggunakan persampelan rawak berkelompok daripada sekolah menengah di negeri Johor. Negeri Johor dipilih kerana jumlah kajian berkaitan amalan kepimpinan distributif yang melibatkan semua pemimpin sekolah adalah terhad. Data dikumpul menggunakan dua instrumen soal selidik iaitu “Perception of Distributed Leadership Practices” oleh Hairon dan Goh (2015) dan “Professional Learning Communities Assessment – Revised” oleh Olivier et al. (2010) yang telah diadaptasi daripada bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu. Data dianalisis menggunakan ujian korelasi, ujian�T dan ujian regresi berganda menggunakan perisian SPSS Statistik Versi 25. Bagi fasa kualitatif, lapan orang pemimpin sekolah dipilih dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor menggunakan kaedah pemilihan peserta bertujuan. Data dikumpul melalui temubual separa berstruktur dan analisis dokumen, seterusnya dianalisis menggunakan perisian NVivo versi 12. Hasil ujian korelasi menunjukkan, terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional. Hasil ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan distributif pemimpin sekolah dari segi jantina dan lokasi sekolah. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan di antara setiap amalan komuniti pembelajaran professional terhadap amalan kepimpinan distributif. Hasil temubual dan analisis dokumen mendapati pemimpin sekolah menengah di negeri Johor mengamalkan budaya sekolah selain penurunan kuasa terhad, membangunkan kepimpinan, membuat keputusan bersama dan penglibatan secara kolektif di dalam komuniti pembelajaran professional. 2020-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi (2020) Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic BJ Ethics
spellingShingle BJ Ethics
Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
description Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk korelasi dan disokong oleh pendekatan kualitatif. Bagi fasa kuantitatif, seramai 358 orang pemimpin sekolah dipilih menggunakan persampelan rawak berkelompok daripada sekolah menengah di negeri Johor. Negeri Johor dipilih kerana jumlah kajian berkaitan amalan kepimpinan distributif yang melibatkan semua pemimpin sekolah adalah terhad. Data dikumpul menggunakan dua instrumen soal selidik iaitu “Perception of Distributed Leadership Practices” oleh Hairon dan Goh (2015) dan “Professional Learning Communities Assessment – Revised” oleh Olivier et al. (2010) yang telah diadaptasi daripada bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu. Data dianalisis menggunakan ujian korelasi, ujian�T dan ujian regresi berganda menggunakan perisian SPSS Statistik Versi 25. Bagi fasa kualitatif, lapan orang pemimpin sekolah dipilih dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor menggunakan kaedah pemilihan peserta bertujuan. Data dikumpul melalui temubual separa berstruktur dan analisis dokumen, seterusnya dianalisis menggunakan perisian NVivo versi 12. Hasil ujian korelasi menunjukkan, terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional. Hasil ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan distributif pemimpin sekolah dari segi jantina dan lokasi sekolah. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan di antara setiap amalan komuniti pembelajaran professional terhadap amalan kepimpinan distributif. Hasil temubual dan analisis dokumen mendapati pemimpin sekolah menengah di negeri Johor mengamalkan budaya sekolah selain penurunan kuasa terhad, membangunkan kepimpinan, membuat keputusan bersama dan penglibatan secara kolektif di dalam komuniti pembelajaran professional.
format Thesis
author Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
author_facet Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
author_sort Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
title Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_short Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_full Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_fullStr Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_full_unstemmed Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_sort hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin sekolah di negeri johor
publishDate 2020
url http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/
_version_ 1738580812665716736