Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
Perlaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer merupakan satu langkah yang diambil oleh Kementerian Pendidikan untuk mewujudkan budaya teknologi maklumat dalam sistem pendidikan negara. Perlaksanaan kaedah ini dikatakan mampu untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan seterus...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9595/1/24p%20KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9595/2/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9595/3/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9595/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Perlaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer
merupakan satu langkah yang diambil oleh Kementerian Pendidikan untuk mewujudkan
budaya teknologi maklumat dalam sistem pendidikan negara. Perlaksanaan kaedah ini
dikatakan mampu untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan seterusnya bakal
melahirkan generasi yang mampu bersaing dalam era globalisasi. Namun perlaksanaan
kaedah ini di sekolah-sekolah menengah teknik masih di peringkat awal dan perisian
pendidikan yang digunakan hanyalah perisian pendidikan aplikasi seperti Microsoft
Word dan Excel. Justeru kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau persepsi guru-guru
di tiga buah sekolah menengah teknik di negeri Kedah terhadap anjakan paradigma dalam
sistem pendidikan yang menuntut guru-guru untuk melaksanakan kaedah pengajaran
berbantukan komputer dalam proses pengajaran. Kajian ini juga bertujuan untuk
mengenal pasti kriteria-kriteria penilaian bagi perisian pendidikan yang berbentuk
interaktif yang akan digunakan dalam kaedah pengajaran ini. Hasil kajian menunjukkan
guru-guru mempunyai persepsi yang positif dan bersedia untuk mengubah kaedah
pengajaran secara konvensional kepada kaedah pengajaran yang lebih efektif. Manakala
keseluruhan responden bersetuju keenam-enam kriteria perisian yang dikaji dan dianalisis
perlu terkandung di dalam sesuatu perisian pendidikan yang digunakan dalam kaedah ini.
Ini penting bagi memastikan perisian yang akan digunakan mampu untuk
mengintegrasikan pelajar dengan isi pengajaran. Hasil daripada dapatan kajian, satu garis
panduan penilaian kriteria perisian pendidikan dicadangkan dengan harapan ia dapat
membantu pihak sekolah di dalam usaha memastikan perisian pendidikan yang akan
digunakan dalam kaedah ini berkesan dan mencapai objektif pengajaran. |
---|